
Cirka hver femte 15-årige har så svagt et læse- og staveniveau, at de har svært ved at tilegne sig viden og løse praktiske problemer gennem læsning.
Blandt tilbud til at afhjælpe problemerne med ordblindhed og andre læse- og stavevanskeligheder er den såkaldte Doolexia-indsats, som Vive har foretaget en effektmåling af. Den dokumenterer, at indsatsen har effekt og hjælper eleverne til at læse og stave bedre, oplyser Vive.
- Vores lodtrækningsforsøg viser meget tydeligt, at eleverne efter indsatsen har færre fejl i stave- og læseprøver, når vi sammenligner med kontrolgruppen for samme periode, fortæller seniorforsker Louise Beuchert, der har ledet evalueringen.
Især stavning
Sammenlignet med andre skolerettede læseindsatser er effekten stor på især stavning. Effekterne af indsatsen holder ved. Det ses ved en test efter et halvt år.
Effektmålingen viser, at indsatsen gavner både piger og drenge samt de, der tidligere er testet ’røde’ og ’gule’ på den nationale ordblindetest. Læsevejlederne bekræfter dette i interviews, skolebesøg og spørgeskemaundersøgelser.
Læsevejlederne er generelt meget tilfredse med Doolexia-forløbet og udbyttet for deres elever. 8 ud af 10 læsevejledere vurderer, at Doolexia har gjort en positiv forskel for elevernes stavning og læsning. Læsevejlederne ser også andre positive udviklinger for deres elever; blandt andet er deres arbejdstempo forøget, og de tror mere på deres egne evner, ligesom en del af læsevejlederne også oplever, at elevernes trivsel er forbedret.
Forholdsvis billig
Omkostningerne ved indsatsen er opgjort til ca. 8.000 kr. pr. deltagende elev. Den pris inkluderer køb af Doolexia-program samt lærertimer til kursus for læsevejlederne, forberedelse, opstart og drift i 16 uger. Skolerne har gennemsnitligt brugt ca. 160 lærertimer på et Doolexia-forløb.
Evalueringen viser dog samtidig, at implementering af et Doolexia-forløb kræver en del af læsevejlederne og af skolerne generelt, fordi det involverer mange elever fra forskellige klassetrin. Det er afgørende, at skolerne (herunder ledelsen) gør klar til, at læsevejlederne kan gennemføre forløbet på skolen.
- Vi ser positive resultater fra de skoler, der har fulgt ’Skolemodellen’, hvor den daglige træning er rammesat af skolen, fx om morgenen inden første time eller i løbet af skoledagen, fortæller Louise Beuchert.
Metoden er afprøvet for elever på 4.-8. klassetrin, der er testet røde eller gule i den nationale ordblindetest. Eleverne træner i gennemsnit 16 minutter pr. dag i et computerprogram i de 16 uger, forløbet varer. Derudover er der ugentlige, fælles holdlektioner med skolens læsevejleder.
Se rapportens hovedresultater her.
Download rapporten her.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.