
KØBENHAVN / AARHUS: Først var det torsdag, hvor Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen (LA) sendte et forslag i høring, så blev det fredag, hvor et amerikansk firma lancerede elektriske løbehjul i København, og så blev det tirsdag, hvor løbehjulene blev trukket tilbage.
Forslaget handlede om at lovliggøre mindre motoriserede køretøjer som netop det elektriske løbehjul, og alle partier i Folketinget undtagen Enhedslisten endte med at bakke op om det, selvom organisationer og myndigheder advarede imod at tillade løbehjulene. Det resulterede i en ny bekendtgørelse, der træder i kraft i dag, og som forsøgsordning gør det lovligt at køre på for eksempel elektriske løbehjul over hele landet.
I oktober trak det amerikanske firma Lime ellers løbehjulene tilbage fra Københavns gader, fordi både Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet slog fast, at kunderne, der benyttede dem, overtrådte færdselsloven og dermed risikerede at få en bøde. Det skete blot fire dage efter, at firmaet meddelte, at de lancerede en ordning med op mod 200 elektriske deleløbehjul, som københavnere kunne låse op for en 10'er og benytte rundt om i byen.
- De betragtes faktisk som en knallert. Men de opfylder imidlertid ikke kravene til at være en knallert. Og derfor er de ulovlige at køre på i trafikken, sagde politiassistent Christian Berthelsen fra Nationalt Færdselscenter ved Rigspolitiet dengang til DR.
'De eneste, der er positive, er dem, der skal sælge det her legetøj'
Siden har situationen ændret sig, efter alle partier stemte for forslaget, som medførte en ændring af færdselsloven, således at elektriske løbehjul eller skateboards indtil videre må køre på de danske cykelstier. Det har mødt kritik fra blandt andre Rigspolitiet, Havarikommissionen, Københavns Kommune og en række trafikorganisationer som Rådet for Sikker Trafik, hvor direktør Mogens Kjærgaard Møller pointerede over for Politiken, at han 'aldrig havde set så mange svar med så entydig en advarsel'.
Advarslen lyder på høj risiko for flere færdselsulykker, fordi såkaldt bløde trafikanter som cyklister - og førere af elektriske løbehjul - er en udsat gruppe i trafikken. I andre storbyer som Paris har den nye type af køretøjer betydet kraftig stigning i antallet af ulykker, hvor fem personer døde og 284 sidste år blev kvæstet ved uheld med løbehjulene.
- Havde jeg været minister, havde jeg nok tænkt, at der er så stor entydighed i svarene, at jeg ville trykke på pauseknappen og invitere alle aktører ind til en snak om det her, sagde også Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam til Politiken.
Udover brugen af elektriske løbehjul er det også lovligt at køre på selvbalancerende køretøjer som segboard. Efter den nye bekendtgørelse vil Aarhus Kommune forhandle med en række udbydere om at lave en dele-løbehjulsordning, hvor løbehjulene, som man også kender det fra bycyklerne, placeres tæt på trafikale knudepunkter.
- Vi er blevet kontaktet af flere forskellige firmaer, som er interesserede i at drive deleløbehjul i Aarhus. Det er dem, vi skal have valgt lidt ud i, siger mobilitetsplanlægger i Aarhus Kommune Gustav Friis til DR Østjylland.
Fakta
- Kørsel med elektriske løbehjul skal foregå på cykelsti.
- Førere skal være fyldt 15 år.
- Løbehjulene må maksimalt kunne køre 20 kilometer i timen ved egen kraft
- Motoriserede løbehjul er underlagt færdselslovens almindelige agtsomhedskrav
- Der gælder samme krav til lygter og reflekser som til cykler. Dog skal lygterne altid være tændt under kørsel, også uden for lygtetændingstiden.
Kilde: Transportministeriet
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.