AARHUS: MobilePay er et effektivt værktøj til at opkræve aarhusianernes gæld til Aarhus Kommune. På mindre end et år har aarhusianerne betalt mere end én mio. kr. med MobilePay.
- Vi bruger alle de midler, vi kan, for at få borgerne til at betale deres gæld til kommunen. MobilePay har vist sig at være en effektiv måde at minde borgerne om deres gæld og lade dem betale nemt og hurtigt. Det er en service til borgerne, men det handler også om, at det ikke er fair, at der er nogle, der ikke betaler det, de skylder, siger rådmand for Kultur og Borgerservice Rabih Azad-Ahmad (R).
Opkrævningen i Borgerservice i Aarhus har siden maj 2019 udsendt MobilePay anmodninger direkte til borgerne via selvbetjeningsløsningen Mit Betalingsoverblik.
Borgerne skal oplyse et telefonnummer og give samtykke til, at kommunen må sende anmodninger over MobilePay. Når borgerne modtager anmodningen, har de fem minutter til at acceptere og betale med det samme, inden den udløber.
Vil gerne overtage mere
Tiltaget med MobilePay er et af mange, der skal få aarhusianerne til at betale det, de skylder kommunen. I alt løber virksomheder og borgeres gæld til kommunen op i ca. 400 mio. kr.
- Vi er gode til at inddrive gæld i kommunerne, og derfor opfordrer jeg Skatteministeriet til at lade kommunerne overtage en større del af gældsinddrivelsen. Gældsstyrelsen er ikke effektiv nok, og det går ud over kommunernes økonomi, siger Rabih Azad-Ahmad.
Aarhus Kommunes har lavet en beregning, der viser, at det skønnede tab for Kultur og Borgerservice som følge af den statslige Gældstyrelses manglende modregning og inddrivelse på kommunale krav løber op i næsten 35 mio. kr.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.