Undervisning på Modersmål fremmer indlæringen hos tosprogede elever
Der er solidt forskningsmæssigt belæg for, at modersmålsundervisning virker positivt på elevernes indlæring og færdigheder. Derfor bør politikere i EU styrke modersmålsundervisningen.
Så klart lyder anbefalingen i en ny analyse, som Teknologisk Institut har lavet for EU-kommissionen af, hvordan grundskoleuddannelserne i Europa kan forbedres.
- Vi forringer de tosprogede elevers indlæring, når vi ikke giver dem modersmålsundervisning. Deres indlæringskapacitet ville blive bedre. Bedre kundskaber vil også øge integrationen både i og uden for uddannelsessystemet, siger Jens Henrik Haahr, ph.d., chefkonsulent i Teknologisk Institut, til Politiken. cgt/
Så klart lyder anbefalingen i en ny analyse, som Teknologisk Institut har lavet for EU-kommissionen af, hvordan grundskoleuddannelserne i Europa kan forbedres.
- Vi forringer de tosprogede elevers indlæring, når vi ikke giver dem modersmålsundervisning. Deres indlæringskapacitet ville blive bedre. Bedre kundskaber vil også øge integrationen både i og uden for uddannelsessystemet, siger Jens Henrik Haahr, ph.d., chefkonsulent i Teknologisk Institut, til Politiken. cgt/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.