Forskere fra Aalborg Universitet har udviklet en metode til at styrke kvaliteten i daginstitutioner, som bl.a. er omsat til en efteruddannelse for ledere i Københavns Kommune, hvor 270 pædagogiske ledere enten gennemført efteruddannelsen i løbet af de seneste to år eller er i gang med at gennemføre den.
Uddannelsen skal styrke den faglige ledelse gennem brug af data og observationer og involverer alle ledelseslag i kommunen - fra pædagogiske ledere og klyngeledere til pædagogiske konsulenter, områdeledelse og direktion.
Baggrunden er bl.a. nye undersøgelser, der viser, at mange danske daginstitutioner leverer utilstrækkelig kvalitet.
- En forudsætning for at højne kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer er, at man kan identificere, hvor udfordringerne er. Den viden får dagtilbuddets ledere og personale bl.a. ved at observere det, der f.eks. sker ved morgensamlingen eller på legepladsen, og så notere, når noget er svært, siger professor Charlotte Ringsmose fra Aalborg Universitet, der har været med til at udvikle efteruddannelsen. Hun fortsætter:
- Ved at gå systematisk frem får de øje på ting, som de ikke umiddelbart var opmærksomme på, og har derfor mulighed for at ændre eller forbedre de elementer, som ikke fungerer.
Observationsdata fra uddannelsen, viser at der fra 2021 til 2023 overordnet har været en positiv udvikling.
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.