Langvarigt skolefravær er ikke længere et marginalt problem, men en voksende udfordring for folkeskolen og tusindvis af familier, og i skoleåret 2023-2024 havde omkring 25.000 elever et fravær svarende til 40 skoledage eller mere. Samtidig presses skoler og kommuner af komplekse regler og lange sagsforløb, mens familier oplever at stå alene i et uoverskueligt system.
Sådan lyder det fra den juridiske tænketank Justitia, der i en ny undersøgelse og rapport ser på det stigende fravær på skoleområdet fra et juridisk perspektiv.
Rapporten viser eksempelvis, at bekymrende skolefravær ofte opdages for sent, fordi fravær registreres forskelligt og kategoriseres som enten lovligt sygefravær, ekstraordinær fri eller ulovligt fravær.
Tænketanken anbefaler derfor, at der etableres en klar definition på skolefravær på tværs af lovgivningen med etablering af nye kategorier i fraværsbekendtgørelsen på henholdsvis “bekymrende skolefravær” og “bekymrende langvarigt skolefravær”.
De nye kategorier skal samtidig anvise konkrete og forskellige handleforpligtelser med udgangspunkt i barnets trivsel og udvikling, lyder det i rapporten.
"Dette vil hjælpe til at identificere bekymrende skolefravær uanset kategoriseringen særligt som enten sygefravær eller ulovligt fravær, og opfange alvorlige trivselsproblemer tidligere, og dermed skabe et faktuelt grundlag for indsatsen med nedbringelse af skolefravær både på individuelt plan og på klasseplan."
Undersøgelsen peger videre på, at sanktioner som træk i børne- og ungeydelsen har begrænset effekt og kan forstærke social ulighed, ligesom familier oplever et uoverskueligt system med lange ventetider på støtte og Pædagogisk-Psykologisk Vurdering, og der mangler klare regler for klageadgang.
Endelig viser rapporten, at barnets stemme ikke inddrages tilstrækkeligt i beslutninger, der har stor betydning for trivsel og skolegang.
- Det mest overraskende i undersøgelsen var mødet med de mange familier, der har haft skolefravær tæt inde på livet. Det står klart, hvor voldsomme konsekvenser det har – ikke kun for det enkelte barn eller den unge, men for hele familien, siger Christoffer Badse, chefkonsulent i Justitia og hovedforfatter på rapporten.
- Det er en kompleks og ofte langvarig belastning, som kræver en mere sammenhængende og rettidig indsats end den, vi ser i dag. Vi håber, at rapporten kan være med til at skabe løsninger, der bringer børnene tilbage i skolen hurtigere, tilføjer han.
Hele rapporten kan læses her.
esl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.






















