Årsagen er, at de nævnte kommuner er belastet af betydelige udgifter på det sociale område som udligningssystemet ikke medregner. De seks kommuner har derfor rettet henvendelse til velfærdsministeren for at finde en løsning af problemet.
Sagsforløbet
I oktober måned 2008 udgiver det uafhængige statslige analyseinstitut KREVI en rapport om kommunernes økonomiske grundvilkår. I rapporten udnævnes de seks fynske kommuner som værende blandt de økonomisk vanskeligst stillede i hele landet.
I et brev til velfærdsministeren af 25. november 2008 påvises det, med udgangspunkt i rapporten fra KREVI og de officielle forudsætninger for udligning på det sociale område i 2007, at de seks fynske kommuner tilsammen bærer en årlig udgiftsbyrde på det sociale område på over 0,5 mia. kr., som ikke bliver udlignet.
De seks kommuner mener ikke, at velfærdsministeren i sit svarbrev af 16. december 2008 forholder sig til problemets årsag, omfang og betydning på en måde, der kan lede frem til en tilfredsstillende løsning, når Velfærdsministeriets Finansieringsudvalg i den nærmeste fremtid skal konkludere på behovet for justeringer i udligningssystemet.
I brev af 5. januar 2009 rettes derfor fornyet henvendelse til velfærdsministeren. Denne gang er vedlagt en oversigt med de ”kommunespecifikke afvigelser” for alle landets kommuner.
Oversigten viser, at problemstillingen omfatter en række andre kommuner end de seks fynske - bla. Syddjurs, Sorø, Mariagerfjord, Viborg og Morsø. I svarbrev fra ministeren af 28. januar 2009. De seks fynske kommuner mener ikke, ministeren forholder sig til sagens substans.
Overkompenseres
Der er også kommuner, der overkompenseres i betydeligt omfang i udligningsberegningen. I praksis sker der medregning af udgifter, som kommunerne ikke har afholdt - bla. Læsø, Ishøj, Albertslund og flere andre omegnskommuner op til Købehavn.
Forskellene må forklares med, at kriterierne i udligningssystemet ikke i nødvendigt omfang kan beskrive rammebetingelserne i alle kommuner, mener de fynske kommuner.
Kommunaludvalgets opmærksomhed skal derfor henledes på, at der inden finansieringsreformen fra februar 2006 forelå et konkret eksempel på en enklere og mere præcis model for udligning af udgifterne på det sociale område.
Dette bekræfter, at det ikke er et spørgsmål, om det er muligt at lave en bedre og mere præcis model. Spørgsmålet er, om der er tilstrækkelig politisk vilje til at fastholde Velfærdsministeriets Finansieringsudvalg på udvikling af en tilfredsstillende løsning ifølge kommunerne fra Fyn.
Indtil en anden og bedre løsning er udarbejdet, vil der være behov for et konstruktivt løsningsforslag til en hurtig lovændring, som kan afhjælpe problemstillingen kortsigtet, skriver kommunerne i et brev til Kommunaludvalget.
Der skal herfra stilles et forslag, der indebærer, at halvdelen af de konstaterede forskelle på udgifterne i udligningsmæssig og regnskabsmæssig sammenhæng neutraliseres og omfordeles provenuneutralt mellem kommunerne. Dette kunne gælde med efterregulering fra regnskabsåret 2007.
På denne måde tilgodeses alle parter i sagen, og incitamentsprincippet i udligningssystemet bliver fortsat bibeholdt ifølge de fynske kommuner.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.