
At tillade 17-årige at køre bil alene for at komme lettere til uddannelse må ikke ske på bekostning af den kollektive transport. Sådan lyder det fra Dansk Erhverv, Dansk Industri og SF.
Udmeldingerne kommer, efter at et nyt forslag fra regeringen i forbindelse med dens landdistriktsudspil torsdag var fremme i flere medier. Forslaget om at 17-årige kan køre uden ledsager under visse forudsætninger skal lette hverdagen for familier, og når man er ansvarlig, kan man få firihed, lyder det fra minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin (V).
"Det her handler om at give den 17-årige gymnasieelev mulighed for at køre til og fra skole. Og at give den 17-årige tømrerlærling mulighed for at passe sin læreplads, men også at nå til håndbold efter arbejde. Det her vil gøre en kæmpe positiv forskel, særligt for dem der bor dér, hvor afstandene er størst", siger han i en skriftlig kommentar til Ritzau.
Formålet med forslaget er netop, at de unge, der bor i landdistriktsområderne med ofte langt til uddannelsessteder, skal have bedre mobilitet. Siden 2017 har det været muligt for 17-årige at køre bil med en ledsager på mindst 30 år, som har haft kørekort i de seneste ti år.
Husk den kollektive trafik
- At give 17-årige mulighed for at køre til skole og lærepladser lyder fornuftigt, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør for Dansk Industri, i en kommentar.
- Men vi må holde fast i, at en sådan ordning ikke hjælper de mange familier uden adgang til bil. Det er derfor stadig nødvendigt at investere massivt i den kollektive trafik i yderområderne.
SF's landdistriktsordfører, Karina Lorentzen Dehnhardt, er umiddelbart en "smule utryg" ved forslaget om at tillade 17-årige at køre i bil alene. Men hun vil gerne vide mere om det, og hvis det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan partiet overveje at stemme for. Samtidig er det vigtigt for ordføreren at understrege, at forslaget ikke må være en undskyldning for ikke at investere i busser.
- Det er ikke alle, der har råd til en ekstra bil, og det vil skabe ulighed ikke også at sørge for den kollektive transport, siger hun.
Hos Dansk Erhverv er man positiv over for den nye aldersgrænse, men vil ligeledes have prioriteret den offentlige transport yderligere.
- Regeringens forslag er et godt skridt på vejen, men det bør også suppleres af andre tiltag som for eksempel en stærk kollektiv trafik, lyder det fra Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport.
Advarsler om sikkerheden
De 17-årige får med forslaget mulighed for at køre i bil uden ledsager i tidsrummet fra klokken 5 om morgenen til klokken 20 om aftenen.
Rådet for Sikker Trafik forudser, at regeringens forslag vil betyde flere dræbte og kvæstede i trafikken. Rådet henviser blandt andet til, at det udløste flere dræbte og kvæstede, da aldersgrænsen for at køre på knallert blev sat ned fra 16 år til 15 år.
- Vi er bekymret over det her forslag, fordi beregninger allerede viser, at det vil resultere i flere dræbte og alvorligt kvæstede 17-årige hvert år. Vi anerkender, at der er udfordringer i landdistrikterne, som man må tage hånd om. Men det her forslag har en meget høj pris, når det betyder, at helt unge vil blive kvæstet og dræbt i trafikken, siger vicedirektør Karina Petersen.
Som det er nu, må 17-årige tage plads på førersædet i en bil, når de har en erfaren bilist med sig. Ordningen har ifølge Karina Petersen været en succes, fordi ledsageren "lægger en dæmper på den mest vilde adfærd".
- Det betyder, at de unge får et helt år, hvor de træner, mens de bliver vejledt. Det er succesen i ordningen, at de har et voksent menneske ved siden af sig.
Det handler ifølge Karina Petersen om, at de 17-årige ikke er fuldt ud udviklet til at kunne tage ansvaret for at føre bilen alene.
- Det har at gøre med, at unges hjerner ikke er færdigudviklet. De er ikke lige så dygtige som deres forældre til at forudse risici eller forstå konsekvenser af deres adfærd. Det betyder, at de tager chancer, som voksne ikke ville tage, siger hun.
/ritzau/cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.