
KØBENHAVN: Følgere er ikke alt. Det måtte den ellers populære Hussain Ali (K) sande. Han var opstillet til Københavns Borgerrepræsentation for De Konservative, men på trods af 20.000 følgere på Facebook og 65.000 følgere på TikTok opnåede han ikke valg til KV21.
- Nu skal jeg overveje, hvad der gik galt, og hvad der gik godt. Noget gik galt, men jeg er stadig stolt af, at 354 mennesker satte kryds ved mig. Det er jo godt i forhold til, at jeg nærmest ikke var til debatter og slet ikke var synlig i gadebilledet, siger Hussain Ali til Kommunen.dk.
Han lå langt nede på listen og kunne derfor ikke få del i partiets støttekroner til sin kampagne.
- Da jeg fandt ud af det, tænkte jeg, at så ville jeg prøve at køre kampagnen uden et budget. Det var sjovt at prøve, siger Hussain Ali.
Tog ikke imod penge
Han fik dog tilbudt at få betalt sine valgplakater, men sagde nej, da han selv er modstander af plakaterne. I stedet lavede han en ren digital kampagne, hvor han brugte de sociale medier til at diskutere politik med sine tusindvis af følgere.
- Det var svært at trænge igennem, selvom jeg har flere likes end Københavns kommende overborgmester. Men hun brugte også over 80.000 kr. på målrettede annoncer på Facebook. Jeg har valgt bare at være mig selv, siger Hussain Ali, der ikke brugte en krone på at annoncere på Facebook.
- Man skal jo have en chance for at stille op som politiker, ligegyldigt om man har mange penge eller ingen penge. Derfor har jeg ikke villet tage imod penge fra nogen. Det var vigtigt for mig at se, om man kan komme ind som helt almindelig person uden flyers og valgplakater, men bare via den teknologiske udvikling.
Det kunne altså ikke lade sig gøre denne gang. Men Hussain Ali er ikke slået ud. Han overvejer at genopstille til næste kommunalvalg og udelukker heller ikke et folketingsvalg eller europaparlamentsvalg engang i fremtiden.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.