
FOLKETINGET: De Radikale på Christiansborg har under den seneste tids store interne problemer i regeringen med betalingsringen holdt ualmindelig lav profil. Men nu - hvor betalingsringen er dømt stendød - melder partiet ud:
- Vi vil straks i gang med at se på mulighederne for at indføre roadpricing. Teknologien er allerede kendt og kan både mindske trængsel, CO2 og sundhedsskadelige partikler fra trafikken, siger de Radikales trafikordfører Andreas Steenberg.
Den satellitbaserede roadpricingteknologi gør det muligt at differentiere en afgift på kørsel efter tid, sted og køretøjets egenskaber.
Roadpricing indebærer dermed, at det bliver dyrere at køre i København, hvor trafikken er tæt, og billigere eksempelvis at køre om natten og på landet. Til gengæld skal afgifterne på bilkøb sættes ned.
- Man flytter afgifterne fra køb af bil over til brugen af bil. Og det vil jo medføre, at folk kører mindre i bil, mener den radikale trafikordfører.
- Det er allerede muligt at registrere hvor, hvornår og hvor langt biler kører på vejene. Det kan gøres ved hjælp af kendt GPS-teknologi. Men det tager nogle år at udvikle et landsdækkende betalingssystem, så det haster med at komme i gang, siger Andreas Steenberg.
Radikale har hele tiden været fortalere for roadpricing, og var også en del af den brede transportaftale fra 2009, hvor alle partier undtagen Enhedslisten aftalte at indføre grønne kørselsafgifter i hele Danmark. Senest har Venstre og Konservative i debatten om trængselsringen nævnt roadpricing som fremtidens teknologi. Derfor forventer Radikale bred opbakning til at få indført roadpricing:
- Når næsten alle er enige, er det bare om at komme i gang hurtigst muligt. Der er alvorlige problemer med transporten i både København og resten af landet. Roadpricing kan løse de problemer, siger altså Andreas Steenberg.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.