
HOVEDSTADEN: Regionsrådsformand i Region Hovedstaden Lars Gaardhøj (S) har bedt akutberedskabet i regionen om at afdække forholdene hos alarmcentralen 112.
Det sker efter Berlingskes dækning af tusindvis af mistede opkald.
- Jeg tager det meget alvorligt og går ind i det og forsøger hurtigst muligt at få afdækket, hvordan det hænger sammen.
- Er det, som det beskrives i artiklen, kan det ikke fortsætte, siger han.
Berlingske har på baggrund af 30 medarbejderes oplysninger og lækkede papirer afdækket, at tusindvis af opkald til 112 ikke går igennem.
Dækningen har vist, at der på 29 døgn i løbet af de seneste tre måneder var mindst 2.482 mistede opkald.
Medarbejdere nødsaget til at gå til pressen
De interviewede nuværende og tidligere medarbejdere er både lægeassistenter, ambulancereddere, sygeplejersker, ansatte med lederansvar og djøf'ere. Nogle er også såkaldt dispatchere med ansvar for at disponere ambulancerne.
SF's retsordfører, Karina Lorentzen, er bekymret over, at oplysningerne først kommer frem nu.
- Nogen har vidst det her i noget tid, og jeg synes, det er kritisabelt. Åbenbart har medarbejderne følt sig nødsaget til at gå til pressen med det her for at få det frem, lyder det i en skriftlig kommentar.
Lars Gaardhøj mener, at det er svært at forholde sig til måden, historien er kommet frem på.
- Det er ikke nyt, at medarbejdere i det offentlige eller private bruger deres ret til og mulighed for at tale med journalister om udfordringer på deres arbejdsplads. Så det synes jeg hverken er nyt eller overraskende.
- Men problemet skal løses, så det er fint, at det kommer frem, siger han.
Opkald ryger i omstillingen
Når en borger ringer 112, er det en person fra Hovedstadens Beredskab i København, der tager telefonen.
Hvis medarbejderen vurderer, at der er brug for ambulance, bliver opkaldet stillet videre til regionens vagtcentral i Ballerup, hvor sundhedsfagligt personale sidder. De kan sende en ambulance ved at trykke på en knap.
Men ifølge Berlingske mistes opkald i viderestillingen, fordi der er kø på linjen.
Om der rent faktisk mangler medarbejdere til at besvare opkaldene, kan sagtens tænkes, siger Lars Gaardhøj.
- Er der for få på vagt, så er det dét, vi må se på. Vi må også finde ud af, om akutberedskabet genkender omfanget og det billede, der tegnes, ligesom vi må se på, om der er udfordringer med noget teknisk.
På Twitter er budskabet fra regionens akutberedskab klart:
- Vi genkender ikke kritikken omtalt i Berlingske, men undersøger sagen, lyder det fredag formiddag.
Alle får hjælp på #112 og alle opkald bliver håndteret. Når der er rigtig mange opkald på samme tid sender vi automatisk en ambulance så borgerne får hjælp. Vi genkender ikke kritikken omtalt i @berlingske men undersøger sagen#sundpol #dkpol @regionh
— Region Hovedstadens Akutberedskab (@akutberedskabet) September 10, 2021
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.