De Radikale foreslår roadpricing, som giver en mere bæredygtig og effektiv trafik. Partiet opfordrer til, at der træffes en politisk principbeslutning om at indføre roadpricing i Danmark, samt at der nedsættes en arbejdsgruppe til at udrede, hvordan beslutningen skal udmøntes.
- Anders Foghs grønne revolution fra Venstres landsmøde venter kun på, at han går i gang. Spørgsmålet er, om han og regeringen er parate til at indføre præcis et af de redskaber, der skal til - i form af roadpricing - for at starte den grønne revolution i Danmark?, spørger trafikordfører Johs. Poulsen, som også peger på trafikudspillets forslag om:
1) Omfattende investering i bedre vilkår for cyklisme. Økonomisk samarbejde med de større byer om cykelhandlingsplaner med fokus på fremkommelighed og muligheder for cykelparkering ved stationer eller langt bedre mulighed for at medbringe cykler i den kollektive trafik.
2) En total genopretningsplan for jernbaner, så togene bliver hurtige, præcise og komfortable. Jernbanenettet skal udbygges og elektrificeres, og højhastighedstog skal effektivt binde hele landet sammen – også med udlandet. Bedre sammenhæng for gods mellem jernbane og havne. Letbaner i som minimum Århus og København (Ring 3).
3) Styring af den individuelle gods- og persontrafik på landevejene med økonomiske incitamentstrukturer. Altså omlægning af afgiftssystemet med lavere registreringsafgifter og højere kørsels/benyttelsesafgifter. Vejudbygning hvor behovet kun vanskeligt kan dækkes af andre transportformer.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.