Selv når man tager højde for kommunernes rammevilkår, er der store forskelle i andelen af unge, der kommer i gang med og gennemfører en ungdomsuddannelse.
Sådan lyder det fra Økonomi- og Indenrigsministeriet, der med en ny benchmarkinganalyse giver kommunerne detaljeret indsigt i, hvordan de klarer sig i relation til overgange til ungdomsuddannelse, hvilket skaber et solidt grundlag at handle ud fra, som det udtrykkes.
For at sikre mere sammenlignelige nøgletal, tages der i analysen højde for relevante rammevilkår, der har betydning for overgange til ungdomsuddannelse. Rapporten indeholder også en række resultater opdelt på erhvervs- og gymnasiale uddannelser.
Derudover indgår der en forløbsanalyse, hvor de unge, der afsluttede 9. klasse for fem år siden, følges over tid, samt en analyse af risikomarkører, som kan hjælpe kommunerne i deres arbejde med at styrke overgangen fra 9. klasse til ungdomsuddannelse.
Der er store forskelle i andelen af unge i kommunerne, der er i gang med en ungdomsuddannelse et år efter 9. klasse. Der er også store forskelle i andelen af kommunernes unge, der har fuldført en ungdomsuddannelse fem år efter 9. klasse.
I bilag 1: Sådan placerer din kommune sig finder man centrale resultater for hver enkelt kommune.
I bilag 2: Kommunespecifikke nøgletal præsenteres en række tabeller med nøgletal på kommuneniveau.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.