I disse uger bliver der udklækket et nyt kuld af færdiguddannede lærere på tværs af landet. Men ifølge en ny undersøgelse fra Lærerstuderendes Landskreds (LL), er det kun en begrænset del af de studerende, som har den kommunale folkeskole som førsteprioritet i jobsøgningen.
Under halvdelen (41 pct.) af den studerende planlægger at søge job i folkeskolen efter endt uddannelse. Det er desuden et fald på seks procentpoint i forhold til 2023.
Og det vækker bekymring hos forperson Anthon Berentzen:
- Hver femte lærer i folkeskolen er ikke uddannet, og når under halvdelen af de lærerstuderende ser folkeskolen som deres førstevalg, står vi med et alvorligt problem. Det handler ikke kun om at uddanne flere lærere – vi skal også sikre, at de faktisk vælger folkeskolen til, siger Anthon Berentzen.
Undersøgelsen fra Lærerstuderendes Landskreds viser, at det blandt andet er mindre gode oplevelser i praktikken, der har haft indflydelse på den manglende interesse for at søge job i folkeskolen. 16 pct. siger, at praktikken har mindsket deres lyst til at arbejde i folkeskolen.
Undersøgelsen viser nemlig, at mange studerende ikke føler sig rustet til lærerjobbet – blandt andet på grund af svingende kvalitet i vejledningen under praktikken og manglende indsigt i lærerens samlede opgave. Det gælder især opgaver, der rækker ud over selve fagligheden i undervisningen, som f.eks. forældresamarbejde, inklusion og årsplanlægning.
- Når lærerstuderende i praktik ikke oplever at få den vejledning, de har krav på, og ikke bliver introduceret til de mange arbejdsopgaver, der ligger ud over undervisningen, så får de ikke følelsen af at være rustet til den opgave, der venter på dem efter endt uddannelse, siger Anthon Berentzen.
Godt hver fjerde studerende (24 pct.) mener desuden, at læreruddannelsen kun i mindre grad eller slet ikke ruster dem til jobbet som lærer i folkeskolen. Her er der tale om et fald fra 13 procentpoint i forhold til sidste år.
Det var ellers ambitionen i 2023, da læreruddannelses sidst blev justeret, at praktikken skulle blive mere virkelighedsnær og klæde de studerende bedre på i forhold til opgaverne.
Men hvis den vision skal indfries, kræver det, at der bliver afsat flere ressourcer til at uddanne praktiklærere, opfordrer Anthon Berenzten.
- Hvis reformens vision skal blive til virkelighed, kræver det investeringer i praktikskolerne – ikke mindst i uddannelse af praktiklærere. Kommunerne og folkeskolernes rolle i at styrke læreruddannelsen bør finansieres uden at det tager af midlerne til elevernes undervisning.
esl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.