
Rapporten konkluderer, at skolelederne ikke er godt nok rustet til dele af ledelsesopgaven.
Rapporten anbefaler bl.a. kommunerne at prioritere opkvalificeringen og professionaliseringen af skoleledere samt at have en systematisk og dokumenteret dialog med skolerne om målsætningerne.
Sektorisering af ledelsestænkning
- Kommunerne prioriterer uddannelse af skoleledere højt. KL har deltaget i udarbejdelsen af Kodeks for god offentlig topledelse, og vi er i øjeblikket ved at omsætte dette til et tilsvarende kodeks for institutionsledere. Men KL ønsker ikke at lave et særligt kodeks for god skoleledelse. Vi ønsker ikke en sektorisering af ledelsestænkningen i kommunerne ? kommunal institutionsledelse har fælles udfordringer på tværs af sektorområderne, siger Henrik Larsen.
Han understreger, at KL har stor fokus på vigtigheden af god skoleledelse.
- KL udsendte i januar sidste år en handlingsplan til alle landets kommunalbestyrelser, hvor vi anbefalede, at man styrkede den politiske ledelse af skoleområdet og blandt andet tog på tilsynet, fagligheden og evalueringskulturen. Senere har vi fulgt op med debatoplægget "Folkeskolen ? et kommunalt ansvar", siger Henrik Larsen.
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.