
Dermed er elevplanerne en del af en generel tendens til, at skolen vil bestemme, hvordan man er elev eller forælder på den rigtige måde.
Det vurderer Hanne Knudsen fra Institut for Pædagogisk Psykologi på Danmarks Pædagogiske Universitet, som arbejder på en ph.d.-afhandling om relationen mellem skolen og forældrene.
? I dag ser skolen det som sin ret at kræve noget, man kunne kalde engageret opbakning fra forældre. Selvom det ofte lanceres som en åben samtale, handler det om, at man skal bakke skolen op på den måde, skolen ønsker. Og det er min fornemmelse, at der med de nye elevplaner bliver frit slag for at stille meget specifikke krav til forældrene, siger Hanne Knudsen.
Moralske domme over børnene
Ifølge Per Fibæk Laursen, professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, er det ikke kun forældrene, men også børnene, som risikerer at blive gået for nær:
? Med de individuelle elevplaner får skolens vurdering af det rent personlige større vægt, og der er en risiko for, at det kan gå for langt, så eleverne udsættes for vilkårlige moralske domme. For eksempel at den elev, der kan lide at fordybe sig selv, får kritik for at være for lidt samarbejdsvillig.
(Foto: Marilia Florencio Santos)
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.