Britiske forskere konstaterer i ny undersøgelse, at sms fremmer børns indlæring af sprogevner
Læs også

Forskere fra Coventry University i Storbrittanien afliver nu myten om, at sms'er er med til at udvande det skriftlige sprog. Sms-sproget er ofte kendetegnet af forkortelser som "C U l8r" (see you later) eller fonetiske omskrivninger som "wot" (what).
Mange forældrene er derfor bekymret for, at børnene vænner sig så meget til sms-sproget, at det går ud over deres læse-, skrive- og stavefærdigheder.
Men den britiske undersøgelse peger i den modsatte retning. De børn, der skriver flest sms-beskeder og bruger flest forkortelser i deres kommunikation, er også dem, der klarer sig bedst i de sproglige tests, skriver netavisen Comon.
Mange forældrene er derfor bekymret for, at børnene vænner sig så meget til sms-sproget, at det går ud over deres læse-, skrive- og stavefærdigheder.
Men den britiske undersøgelse peger i den modsatte retning. De børn, der skriver flest sms-beskeder og bruger flest forkortelser i deres kommunikation, er også dem, der klarer sig bedst i de sproglige tests, skriver netavisen Comon.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.