Danmark bliver tvunget til at indføre langt skrappere miljøzoner i København og Århus. Det vurderer både Aarhus Universitet og Økologisk Råd, fordi EU senere i dag, fredag, ventes at insistere på, at vi overholder kravene til ren luft i byerne.
Og det kan kun lade sig gøre, hvis de gamle dieselbiler får forbud mod at køre i byerne, eller hvis en betalingsring gør det så dyrt for dem, at ejerne af sig selv bliver væk. De gamle dieselbiler og varevogne er de største kilder til forurening med kvælstofdioxid, NO2, på gadeplan. Det skriver Ingeniøren.
Danmark skulle allerede have overholdt EU's grænseværdi for kvælstofilter, NOx, på 40 mikrogram per kubikmeter luft i 2010. Men de seneste beregninger fra Aarhus Universitet viser, at grænseværdien er overtrådt på 29 ud af de 138 gader i København, som beregningerne dækker. I Aarhus er der overskridelser på 11 ud af 55 gader.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.