Når det er nødvendigt at fastslå den slags indlysende fakta, så er det, fordi LO’s næstformand Lizette Risgaard i et debatindlæg i Information 22. nov. og med hende flere andre i fagbevægelsen er meget optaget af at optræde i medierne med forudsigelser om, at dommedag og verdens undergang er nær.
Nærmere bestemt skulle dette ske 1. august, når jobcentrene bliver fuldt ud kommunale og overtager statens hidtidige opgaver med de a-kasseforsikrede ledige.
Det passer naturligvis ikke. Fremover får vi 91 fremtidssikrede kommunale jobcentre med en entydig ledelse og mindre administration og bureaukrati.
Det er en omlægning, der ikke påvirker hverken de lediges pligter og rettigheder eller virksomhedernes muligheder for at bruge jobcentrene til at skaffe arbejdskraft.
Opgaven er i øvrigt heller ikke helt ny for alle kommuner. I 14 pilotkommuner fordelt over hele landet har kommunens jobcenter siden januar 2007 haft det fulde ansvar for indsatsen over for alle ledige. Resultaterne viser, at det er gået ganske glimrende.
De fleste jobskifter foregår ikke gennem jobcentrene - eller a-kasserne for den sags skyld. 95 pct. af de ca. 800.000 årlige jobskift i Danmark sker, uden at hverken jobcentre eller a-kasser er involveret.
Og den del af den samlede jobformidling, som jobcentrene står for, fungerer fint. Ledigheden er historisk lav, de ledige kommer i job, og virksomhederne får deres arbejdskraft- også på tværs af kommunegrænserne.
LO er også ude med katastrofeforudsigelser om de gigantiske huller, der vil blive i kommunekasserne, når vi skal være med til finansiere udgifterne til dagpenge og aktivering af forsikrede ledige. Men LO’s regneeksempler om, hvor galt det vil gå i visse navngivne kommuner, hviler på et noget tvivlsomt grundlag.
For det første er der ingen, der kan forudsige, hvordan ledigheden vil fordele sig. For det andet tenderer det rent gætteri, når LO forsøger at skyde sig ind på, hvilke kommuner der vil tabe økonomisk ved et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem.
Ja, ledigheden vil sandsynligvis stige, og den stigende ledighed vil ikke ramme ens i alle kommuner. Men det kan man givetvis klare ved justeringer i tilskuds- og udligningssystemet, ligesom man tidligere har klaret en række andre meget store opgave- og finansieringsændringer.
For KL er det en logisk udvikling af jobcentrene og arbejdsmarkedspolitikken at lave én indgang for kommunens ledige borgere, uanset om de er medlemmer af en a-kasse eller kontanthjælpsmodtagere.
KL har ikke lavet en finanslovsaftale om jobcentrene, men vi siger ja tak til opgaven og forventer at lave en aftale med regeringen om de økonomiske og styringsmæssige dele af opgaveoverførslen.
De problemer, der måtte opstå – i form af fx stigende ledighed i visse brancher og mangel på arbejdskraft andre steder - er jeg overbevist om, at vi nok skal klare. Især hvis LO og de øvrige parter på arbejdsmarkedet fortsat arbejder sammen med kommunerne om beskæftigelsesindsatsen.
For et godt samarbejde med arbejdsmarkedets parter er en vigtig del af løsningen i arbejdsmarkedspolitikken.
Erik Nielsen (S), formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.