ÅRHUS: Eleverne strømmer til social- og sundhedsskolen. Søgningen er næsten fordoblet fra 2008/2009 til indeværende skoleår. Og skolen tager imod alle kvalificerede. Blandt dem er der der rigtigt mange, som har negative skoleerfaringer og nederlag med sig i rygsækken.
F.eks. er antallet af ansøgere uden en 9.-klasses afgangseksamen vokset nærmest eksplosivt. På grundforløbet i efteråret 2009 havde ca. 100 ud af de 250 elever ikke afsluttet 9. klasse, mens tallet for forårsholdet er ca. 150 ud af 250 elever.
- En del af vores elever har faglige eller sociale og personlige vanskeligheder. Bl.a. derfor var der også tidligere et ret højt frafald, men det har vi fået vendt ved at fokusere på en række forskellige indsatsområder, forklarer Inge Dolmer, der er leder af Grundforløbet på Århus Social- og Sundhedsskole.
Alle indsatser handler om at møde den enkelte elev, dér hvor hun/han er. Ordblinde udstyres med IT-rygsække, og alle andre elever får deres egen pc under hele uddannelsen. Men ud over konkrete hjælpemidler har skolen bl.a. også ændret på organiseringen. Der tilbydes et grundforløb, hvis længde tilpasses efter den enkeltes skolebaggrund - fra 20 til 40 uger.
- Eleverne begynder grundforløbet med en fælles hyttetur, og undervejs i forløbet får 40-ugersholdet og det det ordinære 20-ugershold en tur til København, mens det højfaglige grundforløb kommer på en udlandsrejse. Det er med til at ryste eleverne sammen, hvilket også virker mod frafald, siger Inge Dolmer.
Derudover ansatte skolen i august sidste år to mentorer, som tager samtaler med eleverne, f.eks. hvis de har problemer, eller hvis de får fravær. Når en elev har 5-7% fravær giver skolens mentorer også besked til elevens ungdomsvejleder og til forældrene (hvis eleven er under 18 år).
Sosu-skolen har også et specialpædagogisk værksted, hvor eleverne bl.a. tilbydes hjælp med lektier og løsning af opgaver. Ca. 40% af skolens elever benytter det socialpædagogiske værksted.
- Vi holder på sin vis den unge i hånden og viser interesse for vedkommende. Tidligere kunne en elev stille og roligt sive ud ved gradvist mere og mere fravær. Det sker ikke længere. Vi holder hele tiden en tæt kontakt til hver enkelt elev og forsøger at få løst de problemer, der står imellem den unge og uddannelsen, forklarer Inge Dolmer.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.