
Det påpeger bestyrelsesformanden for KREVI ? det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut ? Lisbeth Binderup.
Hun er også medlem af statsministerens såkaldte Kvalitetsgruppe ? en arbejdsgruppe bestående af organisationsfolk og eksperter, som skal levere konkrete ideer til regeringens kvalitetsreform
- Vi skal være meget bedre til at dokumentere effekten af ministeriernes arbejde og dets effekt på kvaliteten til borgerne, mener Lisbeth Binderup.
Hun vil foreslå Kvalitetsgruppen, der begynder sit arbejde torsdag i denne uge, at der indføres ministerielle nøgletal som en parallel til kommunale nøgletal.
- Der ville f.eks. være god mening i at forlange, at alle ministerier hvert år fremlægger dokumentation for, hvor store administrative byrder, deres respektive regelsæt udgør for kommunerne opgjort i årsværk ? det vil sige, hvor mange af kommunernes ressourcer, de holder væk fra det, kommunerne helst vil bruge penge på, nemlig produktion af velfærd og kvalitet til borgerne, sige hun.
Lisbeth Binderup mener også, at det kunne det være relevant med tal for, hvor meget hvert ministerium i årets løb har bidraget til regelforenklingen ? opgjort netto i antal frigjorte årsværk, der kan veksles til direkte borger-kvalitet.
- Vi kan selvfølgelig ikke helt undvære administrative regler, men det er vigtigt at kende prisen for en regel, inden man beslutter, om den skal fastholdes, forenkles eller fjernes, siger hun.
Metoden findes allerede
Lisbeth Binderups forslag er ikke bare polemisk, men særdeles konkret: Der findes nemlig allerede en metode til at opgøre konsekvenserne af nye og eksisterende lovgivning for kommunerne.
KREVI, der er oprettet som et led i kommunalreformen, står for analyserne og kan snart offentliggøre de første tal for, hvor mange årsværk, kommunerne må trække væk fra servicen for borgerne for at leve op til nye administrative krav, som staten er på vej med.
Lisbeth Binderup er til daglig partner i Lundgaard Konsulenterne.
Bag sig har hun en karriere som bl.a. kommunaldirektør i Nordborg Kommune og chefkonsulent i KL?s Konsulentvirksomhed for Økonomi og Ledelse.
Hun har derfor et hav af kontakter i den kommunale virkelighed, og hun har allerede luftet sit forslag for en række topchefer og decentrale ledere i sit netværk.
- Den almindelige holdning er, at staten ? ligesom kommunerne ? må kende sammenhængen mellem pris og kvalitet for borgerne inden der træffes beslutning om nye regler, fortæller hun.
Statens embedsmænd skal i kommune-praktik
Lisbeth Binderup vil foreslå Kvalitetsgruppen en ny karrierepolitik i staten. Den skal i al enkelhed gå ud på, at en embedsmand kun kan opnå en chefpost i et ministerium, der står for kommunal regulering, efter en vis periodes ansættelse i en kommune.
- Det vil være sund fornuft ? og i øvrigt svare til, at en international koncern som en naturlig ting forudsætter en vis periodes udstationering i udlandet som forudsætning for en lederkarriere!
Lisbeth Binderup erkender, at det er et forslag, der vil få svært ved at finde støtte hos embedsmændene i ministerierne, men at det måske i sig selv er en tanke værd. For som hun siger:
- For hvorfor skulle det være mindre attraktivt at arbejde tættere på de politikere, der er ansvarlige for velfærdssystemerne?
FAKTA om KREVI
KREVI ? Kommunernes og Regionernes Evalueringsinstitut ? blev nedsat i forbindelse med kommunalreformen.
Det er en statslig institution med hjemsted i Århus.
KREVI har til formål at forbedre den offentlige forvaltning af skattekronerne ved at producere, systematisere og ikke mindst formidle viden, der inspirerer til bedre kvalitet og effektivitet i kommuner og regioner.
Instituttet skal evaluere den kommunale og regionale opgavevaretagelse, rådgive offentlige myndigheder om evalueringer og opsamle national og international viden om evalueringer.
På sit program for 2007 har KREVI bl.a. en evaluering af de mange forskellige statslige puljeordninger på det kommunale område.
(Foto: float)
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.