
Det viser en analyse af tilsynene på varige boformer i kommuner og regioner, som Ankestyrelsen netop har leveret til Socialministeriet. Baggrunden for analysen er afsløringerne af de uacceptable forhold for handicappede på Strandvænget i Nyborg og Bostedet Sjælør.
Undersøgelsen viser, at der er væsentlig forskel på:
? Hvor ofte såvel kommuner som regioner gennemfører såvel anmeldte som uanmeldte tilsyn.
? Om det politiske niveau lokalt informeres om klager over forholdene på botilbuddene.
? Om kommunerne har retningslinier for deres tilsynsvirksomhed.
- Det kan gøres bedre. Jeg er overbevist om, at en af måderne at forhindre lignende sager er ved at forbedre de personrettede tilsyn af, hvordan beboerne bliver behandlet og hjulpet. Det håber jeg kan ske i forståelse med kommuner og regioner, som jeg vil tage kontakt til. De har heldigvis vist positiv interesse for at få udviklet bedre tilsyn, som samtidig ikke giver bøvl og bureaukrati for de ansatte, siger Eva Kjer Hansen.
Socialministeren understreger, at tilsyn kun er en af flere veje til bedre forhold for handicappede på bosteder.
- Jeg har nedsat en hurtigt arbejdende gruppe, der skal komme med forslag til, hvordan ledelse og medarbejdere i boformer kan sætte fokus på etik, værdigrundlag og kompetenceudvikling så det indarbejdes som praktisk fundament for få det daglige arbejde.
- Der skal også fokus på styrkelse af personaleledelsen i boformerne. Fra september kan 600 ledere komme på en tværfaglig efteruddannelse, siger Eva Kjer Hansen.
Svar fra 90 kommuner
Der er indgået svar fra 90 kommuner og alle 5 regioner i undersøgelsen:
? Det personrelaterede tilsyn ? altså i hvilket omfang kommunerne har ført tilsyn med, at den hjælp borgeren har fået er tilstrækkelig og hensigtsmæssig.
Hovedbudskaberne er her, at
? 2/3 af kommunerne gennemfører mindst ét personrelateret tilsyn om året
? Halvdelen af kommunerne har fastsat retningslinjer for kommunernes tilsynsvirksomhed, tilsynets indhold og opfølgning på tilsynet
? Hovedparten af kommunerne tager afsæt i handleplanen for den enkelte beboer, og ¾ af kommunerne følger op på handleplanen en til to gange årligt.
En stor del af kommunerne har først overtaget de omhandlede botilbud pr. 1. januar 2007 fra amterne. Derfor er der også en del kommuner, som er ved at udarbejde retningslinjer for tilsynet.
?4/5 af kommunerne gennemfører mindst ét driftsorienteret tilsyn om året
? Det er overvejende kommunerne selv, der fører tilsynet
? Lidt over halvdelen af kommunerne har procedurer og retningslinjer for denne del af tilsynsvirksomheden i form af f.eks. skriftlige redegørelser/rapporter eller opfølgende tilsynsbesøg.
? Lidt over halvdelen af kommunerne har vedtaget retningslinjer for behandling af klager
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.