
En ledig i Hørsholm har en betydelligt dårligere chance for at få et job ud af en aktivering. Der er store forskelle på, hvor meget succes kommunernes jobcentre har med at aktivere ledige. I Hørsholm, der i en oversigt, Dansk Arbejdsgiverforening offentliggør i sit nyhedsbrev, Agenda.
Hørsholm er den danske kommune, der har mindst held med aktiveringen. Kun 13,9 procent af de ledige kommer her i job eller uddannelse 3 måneders efter en aktivering.
I den modsatte ende af skalaen ligger Billund, hvor flere end hver anden får konkret udbytte af aktivering. Hele 53,8 procent kommer i job eller arbejde efter en aktivering.
Trediesidst liger Holbæk, hvor Jobcentret kun har succes med 18,8 procent af de aktiverede. I nabo-kommunen Sorø er billedet et helt anden. Her har 33,9 procent held med aktiveringen. Det giver en placering som den 5. plads på listen over de bedst placerede kommuner.
Kasper Kyed, jobcenterchef i Holbæk, siger til Agenda:
- Det skyldtes, at vi desværre ikke var lige så hurtige som andre kommuner til at skaffe flere løntilskudsjob, da finanskrisen ramte, og ledigheden begyndte at stige kraftigt. Vi havde derfor en klar overvægt af den aktivering, der hedder vejledning og opkvalificering, hvilket er en type aktivering, der ikke er så velegnet til at bringe ledige i job som den virksomhedsrettede aktivering som f.eks. løntilskudsjob. Det var bare lettere for os hurtigt at købe ekstra pladser til vejledning og opkvalificering, siger han.
Kasper Kyed tilføjer, at jobcenteret - siden opgørelsen blev lavet i 4. kvartal 2008 - har skiftet strategi, og at effekten af aktiveringen i Holbæk derfor nu er på niveau med landsgennemsnittet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.