Guleroden er at bruge yderligere godt to millioner kroner til at fyre op under ventelisterne.
Pisken er en ændret praksis, så ansøgninger, der ikke er fyldestgørende, risikerer at blive sluttet af med et afslag.
- Landbruget er den største industri i Tønder Kommune, og – som andre kommuner – har vi haft store problemer med ventetider. Det kan vi ikke leve med. Derfor har vi lovet os selv at gøre noget ved – og det gør vi nu, fastslår udvalgsformand Hans L. Hansen (V).
Tønder Kommune har i forvejen et samarbejde med de to firmaer, men nu bliver yderligere en stribe ansøgninger skippet af sted til dem – 75 til Orbicon og 20 til Rambøll.
- Med de ekstra penge vil Orbicon have i alt 14 medarbejdere 'på sagen'. Rambøll vil have seks, og selv har vi 10. Det betyder at i alt 30 personer vil være beskæftiget med sagsbehandlingen. Dermed kan vi også for alvor få gjort noget ved ventetiden, fortsætter Hans L. Hansen, der har som mål, at ventetiden ved udgangen af 2009 maksimalt er på halvanden til to måneder.
- For de helt tunge sager er der så en egentlig sagsbehandlingstid på seks-syv måneder, men det er de spilleregler, der nu en gang gælder. Det kan vi ikke gøre noget ved, fortsætter udvalgsformanden.
I gennemsnit tager det mellem 60 og 80 timer at behandle en sag. Hertil kommer hørings- runder m.v. Derfor kan selve sagsbehandlingen ikke gøres kortere. Prisen for at få en sag gennem systemet er i gennemsnit 64.000 kroner, hvoraf kommunen betaler den største del.
Ændrer praksis
Men samtidig med bliver der altså også indført en ny, administrativ praksis. Et tilbagevendende problem er nemlig, at ansøgningerne ikke altid indeholder alle nødvendige oplysninger, og så begynder et 'ping- pong'-spil, hvor ansøgningen bliver sendt frem og tilbage i systemet, uden at den reelt kommer ret meget videre.
- Derfor har vi besluttet, at indføre en tidsfrist, og den bliver på en måned, fortsætter Hans L. Hansen.
- I praksis betyder det, at hvis vi – eller et af de to konsulentfirmaer – modtager en ansøgning, der ikke er tilstrækkeligt belyst, som det hedder i fagsproget, bliver den sendt tilbage til landmanden.
Vedkommende får så en måned til at sende os de manglende oplysninger. Gør han det, er alt i orden, men gør han det ikke, træffer vi en afgørelse på det foreliggende grundlag – og da de nødvendige oplysninger ikke er til stede, må vi nødvendigvis give et afslag.
Godt samarbejde
Hans L. Hansen tror dog ikke, at det vil ske i ret mange tilfælde. Samarbejdet mellem kommunen, landmændene og landbrugets rådgivere fungerer i langt de fleste tilfælde rigtig godt, men alligevel kan det altså i enkelte tilfælde være nødvendigt at skrue bissen lidt på.
- For en landmand, der får et afslag, betyder det at han må søge igen – og helt forfra. Ergo kommer hans sag til at ligge nederst i stakken, og det tror jeg ikke at ret mange landmænd vil være interesserede i, mener Hans L. Hansen.
- Faktisk er vi så positive at vi også søger om ekstra 100.000 kroner til annoncering i år. Det er de mange kommende afgørelser, der skal meddeles offentligheden via den lokale ugepresse, lyder det fra Hans L. Hansen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.