dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Tosprogede får ikke danske børn til at læse dårligere

Det viser ny undersøgelse, som bygger på Pisa-metoden
9. MAJ 2007 12.32
Danske skoleelever bliver lige så gode eller lige så dårlige til at læse, uanset om de går på en skole Danske skoleelever bliver lige så gode eller lige så dårlige til at læse, uanset om de går på en skole uden indvandrere, eller på skoler med 10 eller 40 procent børn af ikke-vestlig afstamning.

Kun på de få skoler, hvor de udenlandske elever er i flertal, går det ud over læsefærdigheden hos deres danske kammerater.

Det påvises statistisk i undersøgelsen 'Pisa Etnisk 2005', oplyser DR . Undersøgelsen har Rockwool Fonden gennemført blandt eleverne i 9. klasse på 112 skoler med en stor andel af udenlandske børn.
Undersøgelsen bygger på den internationale Pisa-metode, der tidligere har skabt stor debat ved at placere danske skoleelevers læseevner lavt i sammenligning med andre lande.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/tosprogede-faar-ikke-danske-boern-til-at-laese-daarligere

GDPR