
Det kan dermed blive pensionskasser og andre private investorer, der skal levere milliarderne til fremtidige infrastrukturprojekter i Danmark.
En ministeriel arbejdsgruppe og Infrastrukturkommissionen analyserer begge pt. muligheden for at bruge OPP'er i infrastruktur, men arbejdet afsluttes først til efteråret.
Ministeren har ikke lagt sig fast på, hvilke OPP-modeller der kan bruges, men peger på flere mulige. En model er, at staten garanterer for lånet, men lader en privat aktør låne penge og opføre anlægget.
Det er Storebæltsbroen det eneste rent danske eksempel på, mens både Øresundsbroen og Femernforbindelsen trækker på denne model.
En anden model er at lade en pensionskasse stå for finansieringen af for eksempel en Kattegatbro, som staten så afbetaler over en årrække.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.