Der kom en række havnerelevante projekter med i aftalen:
- Udmøntning af banepulje med nye jernbaner til havnene Esbjerg og Nyborg, og investeringer i terminalerne ved Taulov og Høje Taastrup samt en analyse af en ny terminal ved Køge.
- Det Nordlige Hængsel til Djursland.
- Omfartsvej ved Næstved.
- Større statsligt bidrag til bedre vej til Rønne Havn.
- Undersøgelse af ny vej ved Ringkøbing ("Søvejen Mod Vest").
- Fremrykning af undersøgelse af omfartsvej til Grenå Havn.
- VVM-undersøgelse af motorvej til Holstebro.
- Udmøntning af pulje til støtte af ø-færger.
- Danske Havne er godt tilfredse med trafikaftalen, siger Uffe Steiner Jensen. Det indeholder gode og vigtige projekter, som vil give større tilgængelighed og trafiksikkerhed.
- Vi ser også frem til, at forhandlingerne genoptages om nogle uger. Der skal tages beslutning om en række større vejprojekter, blandt andet en motorvej til Kalundborg og en havnetunnel i København. Så vi håber på, der bevilges flere penge til investeringer. Der er et stort behov.
Havnene er Danmarks porte til udlandet og afgørende knudepunkter for godstransporten. Desuden kan søfarten aflaste det overfyldte vejnet og reducere transportens samlede CO2-udslip. Derfor har trafikpolitikerne udnævnt havnene til et indsatsområde i dansk transportpolitik.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.