BRØNDBY / HVIDOVRE / VALLENSBÆK: Det larmer for meget, når bilisterne drøner af sted med de tilladte 110 km/t på to af landets mest befærdede motorveje, Køge Bugt og Holbækmotorvejen, synes man i tre berørte kommuner, som vil have farten begrænset til 90 km/t på 11 kilometer motorvej.
Men trods flere runder af skrivelser frem og tilbage har Vejdirektoratet afvist enhver snak om, at motorvejene kvalificerer til den slags hastighedsnedsættelser. Hovedargumentet er det samfundsøkonomiske tab, som vil opstå, fordi bilisterne kommer langsommere frem. Ifølge kommunerne drejer tidstabet pr. bil sig om et minut og 20 sekunder.
'En målt reduktion af gennemsnitshastigheden på 20 km/t fra 110 til 90 km/t vil som udgangspunkt give en ændring i støjniveauet på ca. 2 dB. I praksis vil en støjreduktion som følge af en 90 km/h hastighedsbegrænsning kun være hørbar uden for myldretiderne på de berørte motorveje. Det skyldes, at gennemsnitshastighederne i myldretiderne på motorvejene i de tre kommuner på grund af de store trafikstrømme generelt er væsentlig lavere end 110 km/t, typisk 80-90 km/t på Køge Bugt Motorvejen og 80-100 km/t på Holbækmotorvejen. På Amagermotorvejen er hastigheden helt ned til 50 km/t i morgenmyldretiden og 80-90 km/t i eftermiddagsmyldretiden. 35-50 pct. af trafikarbejdet på de berørte motorveje afvikles i myldretiderne. Uden for myldretiderne er gennemsnitshastigheden 100-110 km/t på de nævnte motorveje. Her vil en ændring af hastighedsbegrænsningen fra 110 til 90 km/t - forudsat at der sker en reel hastighedsændring til 90 km/t - reducere støjniveauet 1-2 dB, men samtidig medføre ekstra rejsetid', har Vejdirektoratet tidligere skrevet til kommunerne.
'Tidligere analyser af hastighedsreduktioner på motorveje med henblik på at reducere trafikstøj viser, at de samfundsøkonomiske omkostninger i form af øget rejsetid kan forventes at være væsentligt højere end de gevinster, der ville kunne realiseres på støj og ulykker', lød det videre i argumentationen for at afvise ønsket om hastighedsbegrænsning på strækningen.
Skriver til ministeren
Men det har ikke dæmpet kommunernes bestræbelser på at få farten ned, og nu går kommunerne til Folketinget i håb om at få støtte hos den nye regering. Det skriver Ingeniøren.
De håber, at den nye regeringen vil gribe ind, sætte direktoratet på plads og få hastigheden på motorvejsstrækningerne ned, fordi den har talt for en mere grøn transportpolitik.
'En hastighedsændring vil uden de store omkostninger kunne bidrage til at nedbringe støjniveauet i området med omkring 2-3 dB og yderligere have en positiv effekt på trafiksikkerheden samt klimaet. Kan det virkelig passe, at dette tidstab skal stå i vejen for, at rigtigt mange beboere i området vil opleve en forbedret livskvalitet og sundhed som følge af, at de f.eks. kan sove bedre om natten', spørger de tre kommuners borgmestre retorisk i et brev til transportminister Benny Engelbrecht (S) og Folketingets transportudvalg.
Kommunernes indvendinger mod Vejdirektoratets argumenter er mange, blandt andet WHO's støjgrænseanbefalinger, øget trafik og antallet af berørte borgere.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.