
Folkeskolen skal blive bedre til at udnytte viden om læsning. En ny rapport rummer anbefalinger til ministeriet, kommuner og skoler
11. OKT 2005 11.40
Folkeskolen skal blive bedre til at udnytte viden om læsning ? både når det drejer sig om viden fra forskning og undersøgelser og viden som lærere skaber i deres daglige arbejde med læseundervisning. Det anbefaler en ny evaluering fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Evalueringen har set på hvordan danske kommuner og skoler arbejder med at indsamle, anvende og udvikle viden om elevernes læseindlæring.
Tilfældigt om forskning udnyttes
Rapporten viser at det er tilfældigt om ny viden, fx forskning om læseindlæring, bliver brugt og dermed kommer den enkelte elev til gavn i læseundervisningen. Og især fra 4. klasse og opefter mangler der fokus på læsning, og dermed risikerer indsatsen først i skoleforløbet at falde til jorden, vurderer den eksterne ekspertgruppe.
Evalueringen anbefaler derfor at den enkelte kommune sammen med skolelederne udarbejder en strategi for hvordan ny viden i samspil med erfaringer og pædagogiske overvejelser kan styrke læseindsatsen.
Strategien skal munde ud i en plan for hvordan kommunen og skolen vil indsamle, bearbejde og formidle viden og erfaringer ? og derved støtte elevernes læseindlæring.
Rapporten peger også på, at kommunen bør koordinere et arbejde med mål for læseundervisningen. Målene skal sikre at skolerne har et klart grundlag for læseundervisningen, og samtidig hjælpe lærerne med at prioritere indsatsen. Centralt er det også at kommunerne evaluerer og følger op på om målene nås, så det bliver klart hvor læseindsatsen skal styrkes.
KL også bekymret
KL deler rapportens bekymring, når det handler om afstanden mellem forskning og praksis: Afstanden er for stor, og det er en af grundene til de utilfredsstillende faglige resultater.
Det gælder dog ikke kun i læseundervisningen, men også i mange andre fag.
- Den pædagogiske forskning bør i højere grad fokusere på effekten og elevernes udbytte af undervisningen og på den praktiske brug i folkeskolen. Det kan og skal gøres bedre, siger formand for KL?s Børne- og Kulturudvalg Bjørn Dahl (V).
- Desuden skal forskningen formidles bedre. Her har lærerseminarierne og CVU?erne et stort ansvar. Det handler om at formidle forskningsresultater til lærerne, men også om at undervise med baggrund i forskningsresultater på efter- og videreuddannelseskurser, siger han.
/mel
Tilfældigt om forskning udnyttes
Rapporten viser at det er tilfældigt om ny viden, fx forskning om læseindlæring, bliver brugt og dermed kommer den enkelte elev til gavn i læseundervisningen. Og især fra 4. klasse og opefter mangler der fokus på læsning, og dermed risikerer indsatsen først i skoleforløbet at falde til jorden, vurderer den eksterne ekspertgruppe.
Evalueringen anbefaler derfor at den enkelte kommune sammen med skolelederne udarbejder en strategi for hvordan ny viden i samspil med erfaringer og pædagogiske overvejelser kan styrke læseindsatsen.
Strategien skal munde ud i en plan for hvordan kommunen og skolen vil indsamle, bearbejde og formidle viden og erfaringer ? og derved støtte elevernes læseindlæring.
Rapporten peger også på, at kommunen bør koordinere et arbejde med mål for læseundervisningen. Målene skal sikre at skolerne har et klart grundlag for læseundervisningen, og samtidig hjælpe lærerne med at prioritere indsatsen. Centralt er det også at kommunerne evaluerer og følger op på om målene nås, så det bliver klart hvor læseindsatsen skal styrkes.
KL også bekymret
KL deler rapportens bekymring, når det handler om afstanden mellem forskning og praksis: Afstanden er for stor, og det er en af grundene til de utilfredsstillende faglige resultater.
Det gælder dog ikke kun i læseundervisningen, men også i mange andre fag.
- Den pædagogiske forskning bør i højere grad fokusere på effekten og elevernes udbytte af undervisningen og på den praktiske brug i folkeskolen. Det kan og skal gøres bedre, siger formand for KL?s Børne- og Kulturudvalg Bjørn Dahl (V).
- Desuden skal forskningen formidles bedre. Her har lærerseminarierne og CVU?erne et stort ansvar. Det handler om at formidle forskningsresultater til lærerne, men også om at undervise med baggrund i forskningsresultater på efter- og videreuddannelseskurser, siger han.
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.