
Baggrunden er, at eleverne i folkeskolen alt for ofte bliver undervist af lærere, der ikke har linjefag i de fag, de underviser i. Særligt lav er linjefagsdækningen i naturfag og matematik på skolens begynder- og mellemtrin. Det påpeges i rapporten fra en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter for KL, Undervisningsministeriet og Finansministeriet.
Diplomuddannelse til 300 skoleledere
Samtidig afsættes 25 millioner kroner til efteruddannelse af skoleledere. Det svarer til, at 300 skoleledere kan gennemføre en diplomuddannelse.
I alt er der afsat 230 millioner kroner i perioden 2006-2009.
Tilfredshed hos KL
- Det er helt i overensstemmelse med KL?s ønsker, at der nu afsættes penge til at give efteruddannelsen af skoleledere og lærere et løft. Pengene vil styrke kommunernes tradition for løbende at efteruddanne lærere og udvikle skoleledernes kvalifikationer, siger formand for KL's skole- og kulturudvalg, Henrik Larsen.
- Det er også positivt, at vi nu er enige om, at der skal ses på, hvordan vi kan få et bedre samspil mellem de statslige og de kommunale lederuddannelser. Det vil give mere fleksibilitet, sådan som skolerne ønsker det, siger han.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.