
Af Henning Jensen Nyhuus (S)
Man skal høre meget før ørerne falder af, siger man. Men det var ikke desto mindre tæt på at ske, da jeg hørte Dansk Folkepartis seneste vildskud i den politiske debat. Partiets socialordfører, Martin Henriksen, foreslår, at kommunerne skal straffes økonomisk - altså have bøder - hvis de ikke gør deres arbejde godt nok. Mere præcist: Hvis en kommune taber en sag i den sociale ankestyrelse, skal der falde en bøde. Der er mange grunde til, at dette forslag bør ende sit korte liv i skraldespanden. Her er nogle få:
Kontrol og straf er ikke vejen frem
I kommunerne har vi gennem flere år oplevet en kraftig stigning i antallet af regler, reguleringer og kontrol. Tilliden, til at de kommunale opgaver udføres korrekt, ligger derfor allerede nu på et meget lille sted. Hvis denne linje følges op med bøder til kommunerne, vil den sidste rest af tillid til de offentligt ansatte forsvinde. For medarbejderne er det i forvejen demoraliserende at være under kontrol hele tiden, og hvis en medarbejders arbejdsindsats fremover kan resultere i en bøde til kommunen, vil det være ødelæggende for både arbejdsglæde og virkelyst.
Sådan kan man ikke drive en moderne virksomhed. Hvis man vil have engagerede, kreative og ansvarlige medarbejdere, der kan yde en optimal service til borgerne, så er man nødt til at give medarbejderne rum til at udføre deres arbejde og vise dem tillid.
At regeringen på denne måde ønsker at straffe kommunerne, er ikke det eneste eksempel på denne vanvittige politik med kontrol og straf. Ifølge den seneste aftale om kommunernes økonomi vil staten fjerne tre mia. kr. af bloktilskuddet fra kommunekasserne, hvis kommunerne ikke overholder budgetterne.
Vurderinger og skøn
Martin Henriksens forslag handler om overholdelse af lovgivningen på socialområdet. Det er et område, hvor mange afgørelser er baseret på vurderinger og skøn. Alene derfor vil det i praksis være umuligt for en kommune at tilrettelægge sin indsats sådan, at man aldrig kan tabe en sag i ankestyrelsen. Dertil kommer, at Martin Henriksen fuldstændig overser den væsentligste begrundelse for at have et ankesystem, at man gennem ankeafgørelser får fastlagt mere præcist hvad lovgivningen faktisk går ud på. I megen lovgivning er der væsentlig usikkerhed om, hvad det konkret skal betyde, og det kan ikke nytte noget, at det som er gældende ret i Randers Kommune, ikke også er det i Frederikshavn. Generelt kan vi derfor ikke undvære ankesystemet til at "fylde lovene ud". Det er ganske enkelt nødvendigt med et godt ankesystem.
Tager penge fra servicen
Og hvilke bødestørrelser har Martin Henriksen forestillet sig? Hvis det er i samme størrelse som f.eks. de fartbøder, der gives i trafikken, vil det nok koste mere i administrative udgifter hos staten og kommunerne end bøden er værd. Hvis bøderne skal gøre større indhug i kommunekasserne, kan denne udgift jo kun tages fra budgettet - og dermed fra servicen til borgerne. Det vil dermed i sidste ende være borgerne, der bliver ramt, hvis kommunerne skal til at betale bøder til staten.
Og jo, der sker ind imellem fejl i kommunerne. Men lad os dog som voksne, ansvarlige mennesker lære af vores fejl og blive dygtigere i stedet for at indføre nye belastende kontrol- og bødesystemer.
Henning Jensen Nyhuus er borgmester i Randers Kommune
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.