
ODENSE: Syv års arbejde med at anlægge letbanen i Odense er nu slut, og lørdag er letbanen officielt blevet indviet.
- Det er en historisk dag, lyder det fra borgmester Peter Rahbæk Juel (S), der var med på den første afgang på den 14,5 kilometer lange strækning.
Letbanen, der løber fra Tarup i nord til Hjallese i syd, har et budget på cirka tre milliarder kr. Etableringen af banen har vendt op og ned på bybilledet i den fynske hovedstad og har været plaget af forsinkelser. Letbanen skal ifølge borgmesteren sikre mod, at byen sander til i biler.
- Odense vokser, og vi får cirka 2.000 nye biler om året. Men vi har brug for, at folk transporterer sig på en anden måde, ellers sander byen til. Der bliver letbanen rygraden i en ny infrastruktur i Odense, siger Peter Rahbæk Juel.
Støjplagede naboer
Det forventes at cirka 35.500 passagerer vil benytte letbanen på hverdage. Det vil ifølge borgmesteren gradvist stige, når det nye universitetshospital står klar til at blive taget i brug. Der har været forsinkelser undervejs i processen, og alt er ikke gået problemfrit. Eksempelvis er der beboere nær letbanen, som plages af støj.
- Der er nogle steder, hvor nogle mennesker er plaget af støj fra letbanen. Odense Letbane arbejder intenst for at få det lokaliseret og finde ud af, hvordan man får støjen nedbragt så meget som muligt, siger Peter Rahbæk Juel, der selv kommer til at benytte den nye transportform.
- Jeg bor i en del af byen, hvor det er nemmest at cykle ind til rådhuset. Men der er et letbanestop relativt tæt på rådhuset. Det betyder, at der er mange af mine gøremål, jeg også vil kunne bruge letbanen til. Det vil jeg glæde mig til, fordi det nu er den letteste måde at komme igennem byen på.
I Aarhus åbnede letbanen i slutningen af 2017, og også i hovedstaden er der en letbane på vej. Den ventes at åbne på strækningen mellem Lyngby og Ishøj i 2025.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.