
BORNHOLM: Hvordan sikrer man, at elsystemet undgår nedbrud, når flere tusinde elbiler sættes til at lade op og hvordan lynoplader man bedst batterierne i sin elbil? Det er bl.a. nogle af de spørgsmål, det dansk-internationale Edison-projekts konference på DTU Risø præsenterer i dag. Konferencen løfter dermed sløret for, hvad Danmarks største forskningsprojekt, Edison, vil teste i de kommende år på Bornholm. Dansk Energi forventer sig meget projektet.
Edison projektet - som er det største demonstrationsprojekt endnu set på dansk jord - løfter i dag sløret for de foreløbige resultater i projektet og præsenterede nogle af de elementer, man ønsker at teste på Bornholm næste år.
- Vi ved alle, at elbilerne kommer - men hvad med infrastrukturen? Det er det Edison-projektet handler om. Vi har i en længere periode forsket, testet og analyseret i laboratorierne. Inden for det kommende år flytter vi vores forskning væk fra laboratorierne og ud blandt danskerne, når vi tester i vores forskningsprojekt på Bornholm. Det vil give os mulighed for at teste elsystemet i virkeligheden, sikre os de nødvendige erfaringer samt bringe elbilen op i danskernes øjenhøjde, siger Jørgen S. Christensen, afdelingschef for forskning og udvikling i Dansk Energi samt projektleder for Edison.
Projektet præsenter blandt andet overvågningen og styresystemet af de mange elbiler, der skal testes samt opladning af elbil via sms fra mobiltelefonen og hele testprocessen omkring lynopladning af batterier.
- Det siger sig selv, at det kræver en del af vores nuværende elsystem at integrere flere tusinde elbiler. Det skal derfor testes grundigt, inden vi ruller det ud til hele landet. Vores analyser viser os vigtigheden i at styre og overvåge opladningen af 1.000-3.000 elbiler på Bornholm, og de viser, at der er behov for intelligent opladning. Nu ser vi frem til at få testet det i virkelighedens verden, siger Jørgen S. Christensen.
Edison er dannet som et konsortium med deltagelse af IBM, Siemens, DONG Energy, Eurisco, DTU, Bornholms Østkraft og Dansk Energ og står for Electric Vehicles in a Distibuted and Integrated market using Sustainable energy and Open Networks.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.