Samarbejde mellem organisationer: -Hjørnestenen i organisatorisk udvikling. Erfarne herrer belyser nye former for ’collaborative engineering’
4. DEC 2008 14.52
Peter Beyer og Kim Peiter Jørgensen:
”Samarbejde mellem organisationer – collaborative engineering-metoden”
Forlaget Samfundslitteratur, København 2008
138 s., hff., litt.liste, stikordsreg.ill.
Kr. 198,00 inkl. moms.
ISBN: 978- 87-5931-363-3
Denne bog beskriver ’collaborative engineering’ – en metode til udvikling af samarbejde. Metoden er en overbygning på tidligere engineering-metoder, men hvor disse alle bygger på effektivisering af eksisterende systemer og processer, tager collaborative engineering udgangspunkt i, at yderligere effektivisering kun kan ske ved en opløsning af processer og strukturer, for derefter at blive fulgt af nye forretningskoncepter og samarbejdsformer.
Erfarne forfatterne
Begge forfattere underviser ved Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på Copenhagen Business School.
Peter Beyer er datanom, akademiingeniør og HD i Organisation. Han er erhvervsforsker i Rambøll Management samt Ph.D.fellow og ekstern lektor ved Research Centre of Business Development and Management, Copenhagen Business School. Hans interesseområdet er Business Transformation med kobling mellem teknologi, organisationsudvikling og proceseffektivisering og workshops specielt beregnet på at skabe fodslag og mobilisering blandt interessegrupper med forskellige holdninger
Peter Beyer har haft en mangeårig karriere i en række store konsulentvirksomheder med opgaver for såvel private som offentlige virksomheder. Han har skrevet flere lærebøger inden for sine interesseområder.
Kim Peiter Jørgensen er ledelseskonsulent med særligt fokus på forbedring af organisationers ydeevne og har omfattende erfaring med opkøb og sammenlægninger. Han er cand.scient. med speciale i biologi og matematik fra Københavns Universitet og videreuddannet dels ved University of Columbia, New York, Executive Education EPBA: ‘Managing the Enterprise’ dels ved Forsvarets lederuddannelse og A.P. Møllers direktøruddannelse. Kim Peiter Jørgensen har en meget bred erfaring med internationalt arbejde dels som selvstændig konsulent for store danske og udenlandske klienter dels i en årrække i A.P. Møller-gruppen.
Desuden har han - og har haft - en række bestyrelsesposter. Kim Peiter Jørgensens interesseområde ligger i særdeleshed inden for generel forretningsudvikling og ledelse samt Lean og IT- procesteknologi og disses kommercielle anvendelse. Han har skrevet en række fagbøger inden for sine interesseområder.
Det er altså erfarne mennesker, der i ”Samarbejde mellem organisationer” meddeler deres viden. De ønsker med denne bog at overbevise læserne om, at skabelse af samarbejde og en gennemtænkt og rigtig håndtering af dette er nøgleingredienserne for udvikling og succes. Og ikke mindst er det forfatternes formål at anvise konkrete og afprøvede metoder og midler til at håndtere mulighederne og imødegå de risici, der altid vil eksistere, når sådanne processer kommer i spil.
Målgruppe
Anvendelsesområdet for det begreb – collaborative engineering – som bogen handler om, er processer, hvor resultaterne skal skabes relativt hurtigt og synligt i et samarbejde mellem parter, der kan have modstridende mål, forskellig kultur, ingen fælles historie fra samarbejde – i dagens Danmark og verdenen i det hele taget måske endog snarere en fortid med mere eller mindre udtalt konkurrence, forskellig identitet.
Med f.eks. kommunesammenlægningerne i tankerne er der tydelige eksempler på oplagte muligheder for at søge at få så megen viden om sådanne muligheder for samarbejde som muligt.
Det vil i dag være næsten alle former for organisationer og virksomheder, der på et tidspunkt vil stå i situationen, hvor der skal skabes samarbejde med andre – for ikke at tale om større fusions- og sammenlægningsprocesser, som vi helt sikkert ikke har set de sidste af endnu.
indhold
Bogen er veldisponeret og opdelt i 7 kapitler:
1. Indledning – med disponering og læsevejledning
2. De fire udviklingstrin i processen
3. Om samarbejde – bl.a. om hvordan man stopper alle tabe-vinde spil og overvinder
barrierne for samarbejde
4. Forløbet i collaborative engineering – hvor hele processen og dens værktøjer forklares grundigt
5. Nyttige workshopformer som en vigtig del af processen
6. Om facilitatorens – vigtige – rolle
7. En case: Den Realtidsbaserede Forretningsmodel.
Den handler om et stort samarbejdsprojekt
mellem en række trafikselskaber og det daværende Hovedstadens Udviklingsråd fra 2001.
Det kan være en god idé først at læse bogen igennem for at få overblik og danne sig et helhedsindtryk og derefter anvende den som en praktisk metodebog, hvor man kan gå ind i hvert kapitel efter behov. Til det brug er også stikordsregisteret et velegnet værktøj.
Den afsluttende case kan bruges som inspiration og praktisk forståelsesramme. Bl.a. er afsnittet ”Konkrete læringspunkter fra casen” god at få forstand af. Mellem mange andre punkter peges klart på nødvendigheden af dybt engagerede projektledere. Når man læser denne case med den temmelig aktuelle Fynbus-fiasko med nye køreplaner i tankerne, kan det undre, at så mange gang på gang næsten insisterer på at gøre deres egne sørgelige erfaringer, fordi de ikke tager sig tid til at lære fra andre.
Behov for nytænkning om styring og kontrol
Meget naturlig har samarbejdsprojekter vel altid handlet om tæt styring og kontrol. I dag må det erkendes, at der med de nye medarbejderkompetencer, der kræves i form af viden, kreativitet og selvstændighed også må anvendes nye former for styring og kontrol for at opnå de ønskede mål. Forfatterne af denne bog siger, at handler om at få uundværlige solister til at udgøre et ensemble.
Og hertil kan man så føje, som de også selv er inde på, at de så kan komme fra et i forvejen etableret ensemble med helt egen kultur og syn på verden.
Hertil kommer at samarbejdet ikke blot omfatter to eller flere hold aktører, der skal fungere sammen, men at det også skal ske i netværk, der omfatter hver parts hidtidige klienter, kunder, leverandører, videnspartnere og andre former for partnere. Denne nye tankegang udmøntes i collaborative engineering, hvis formål i ”Samarbejde mellem organisationer” defineres som at
? skabe det nødvendige fundament for et velovervejet og målbevidst samarbejde
mellem nye samarbejdspartnere
? skabe konvergens mellem de ofte modsætningsfyldte holdninger, som
parterne har til den daglige praksis
? definerer en fælles vision
? udarbejde fælles mål, værdier, strategisk handlingsprogram, prioriteringer og en implementeringsorganisation, der kan bringe samarbejdet hen mod den fælles vision.
Det drejer sig altså om at accelerere en læreproces mellem mange deltagere, som interagerer i et mønster, der ikke kan planlægges på forhånd – og det er nok denne kendsgerning der i den virkelige verden får alt for mange samarbejdsprojekter til at få en for langsom og forkert start, fordi man ikke ser det i øjnene og tværtimod overstyrer og –planlægger.
Løses det på den rette måde betyder collaborative engineering imidlertid at organisationen gennem vidensdeling og læring bliver bedre til noget nyt og måske kan finde frem til den rette løbende udvikling mellem stabilitet og fleksibilitet. Det er dette arbejde bogen kan inspirere til.
Netop fordi tankegangen og metoderne er så aktuelle og relevante og forhåbentlig mange vil sætte sig ind i fremgangsmåden og bruge den i praksis, kunne det være rart, hvis man kunne finde en bedre og måske mere engagerende betegnelse for dem.
Se og hør forfatterne
I stadig større udstrækning lever vi i en multimedieverden. Det kommer nu også potentielle bogkøbere til gode.
På http://www.youtube.com/watch?v=ydQ1SDArraA
kan man se og høre Peter Beyer og Kim Peiter Jørgensen fortælle om ”Samarbejde mellem organisationer”.
”Samarbejde mellem organisationer – collaborative engineering-metoden”
Forlaget Samfundslitteratur, København 2008
138 s., hff., litt.liste, stikordsreg.ill.
Kr. 198,00 inkl. moms.
ISBN: 978- 87-5931-363-3
Denne bog beskriver ’collaborative engineering’ – en metode til udvikling af samarbejde. Metoden er en overbygning på tidligere engineering-metoder, men hvor disse alle bygger på effektivisering af eksisterende systemer og processer, tager collaborative engineering udgangspunkt i, at yderligere effektivisering kun kan ske ved en opløsning af processer og strukturer, for derefter at blive fulgt af nye forretningskoncepter og samarbejdsformer.
Erfarne forfatterne
Begge forfattere underviser ved Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på Copenhagen Business School.
Peter Beyer er datanom, akademiingeniør og HD i Organisation. Han er erhvervsforsker i Rambøll Management samt Ph.D.fellow og ekstern lektor ved Research Centre of Business Development and Management, Copenhagen Business School. Hans interesseområdet er Business Transformation med kobling mellem teknologi, organisationsudvikling og proceseffektivisering og workshops specielt beregnet på at skabe fodslag og mobilisering blandt interessegrupper med forskellige holdninger
Peter Beyer har haft en mangeårig karriere i en række store konsulentvirksomheder med opgaver for såvel private som offentlige virksomheder. Han har skrevet flere lærebøger inden for sine interesseområder.
Kim Peiter Jørgensen er ledelseskonsulent med særligt fokus på forbedring af organisationers ydeevne og har omfattende erfaring med opkøb og sammenlægninger. Han er cand.scient. med speciale i biologi og matematik fra Københavns Universitet og videreuddannet dels ved University of Columbia, New York, Executive Education EPBA: ‘Managing the Enterprise’ dels ved Forsvarets lederuddannelse og A.P. Møllers direktøruddannelse. Kim Peiter Jørgensen har en meget bred erfaring med internationalt arbejde dels som selvstændig konsulent for store danske og udenlandske klienter dels i en årrække i A.P. Møller-gruppen.
Desuden har han - og har haft - en række bestyrelsesposter. Kim Peiter Jørgensens interesseområde ligger i særdeleshed inden for generel forretningsudvikling og ledelse samt Lean og IT- procesteknologi og disses kommercielle anvendelse. Han har skrevet en række fagbøger inden for sine interesseområder.
Det er altså erfarne mennesker, der i ”Samarbejde mellem organisationer” meddeler deres viden. De ønsker med denne bog at overbevise læserne om, at skabelse af samarbejde og en gennemtænkt og rigtig håndtering af dette er nøgleingredienserne for udvikling og succes. Og ikke mindst er det forfatternes formål at anvise konkrete og afprøvede metoder og midler til at håndtere mulighederne og imødegå de risici, der altid vil eksistere, når sådanne processer kommer i spil.
Målgruppe
Anvendelsesområdet for det begreb – collaborative engineering – som bogen handler om, er processer, hvor resultaterne skal skabes relativt hurtigt og synligt i et samarbejde mellem parter, der kan have modstridende mål, forskellig kultur, ingen fælles historie fra samarbejde – i dagens Danmark og verdenen i det hele taget måske endog snarere en fortid med mere eller mindre udtalt konkurrence, forskellig identitet.
Med f.eks. kommunesammenlægningerne i tankerne er der tydelige eksempler på oplagte muligheder for at søge at få så megen viden om sådanne muligheder for samarbejde som muligt.
Det vil i dag være næsten alle former for organisationer og virksomheder, der på et tidspunkt vil stå i situationen, hvor der skal skabes samarbejde med andre – for ikke at tale om større fusions- og sammenlægningsprocesser, som vi helt sikkert ikke har set de sidste af endnu.
indhold
Bogen er veldisponeret og opdelt i 7 kapitler:
1. Indledning – med disponering og læsevejledning
2. De fire udviklingstrin i processen
3. Om samarbejde – bl.a. om hvordan man stopper alle tabe-vinde spil og overvinder
barrierne for samarbejde
4. Forløbet i collaborative engineering – hvor hele processen og dens værktøjer forklares grundigt
5. Nyttige workshopformer som en vigtig del af processen
6. Om facilitatorens – vigtige – rolle
7. En case: Den Realtidsbaserede Forretningsmodel.
Den handler om et stort samarbejdsprojekt
mellem en række trafikselskaber og det daværende Hovedstadens Udviklingsråd fra 2001.
Det kan være en god idé først at læse bogen igennem for at få overblik og danne sig et helhedsindtryk og derefter anvende den som en praktisk metodebog, hvor man kan gå ind i hvert kapitel efter behov. Til det brug er også stikordsregisteret et velegnet værktøj.
Den afsluttende case kan bruges som inspiration og praktisk forståelsesramme. Bl.a. er afsnittet ”Konkrete læringspunkter fra casen” god at få forstand af. Mellem mange andre punkter peges klart på nødvendigheden af dybt engagerede projektledere. Når man læser denne case med den temmelig aktuelle Fynbus-fiasko med nye køreplaner i tankerne, kan det undre, at så mange gang på gang næsten insisterer på at gøre deres egne sørgelige erfaringer, fordi de ikke tager sig tid til at lære fra andre.
Behov for nytænkning om styring og kontrol
Meget naturlig har samarbejdsprojekter vel altid handlet om tæt styring og kontrol. I dag må det erkendes, at der med de nye medarbejderkompetencer, der kræves i form af viden, kreativitet og selvstændighed også må anvendes nye former for styring og kontrol for at opnå de ønskede mål. Forfatterne af denne bog siger, at handler om at få uundværlige solister til at udgøre et ensemble.
Og hertil kan man så føje, som de også selv er inde på, at de så kan komme fra et i forvejen etableret ensemble med helt egen kultur og syn på verden.
Hertil kommer at samarbejdet ikke blot omfatter to eller flere hold aktører, der skal fungere sammen, men at det også skal ske i netværk, der omfatter hver parts hidtidige klienter, kunder, leverandører, videnspartnere og andre former for partnere. Denne nye tankegang udmøntes i collaborative engineering, hvis formål i ”Samarbejde mellem organisationer” defineres som at
? skabe det nødvendige fundament for et velovervejet og målbevidst samarbejde
mellem nye samarbejdspartnere
? skabe konvergens mellem de ofte modsætningsfyldte holdninger, som
parterne har til den daglige praksis
? definerer en fælles vision
? udarbejde fælles mål, værdier, strategisk handlingsprogram, prioriteringer og en implementeringsorganisation, der kan bringe samarbejdet hen mod den fælles vision.
Det drejer sig altså om at accelerere en læreproces mellem mange deltagere, som interagerer i et mønster, der ikke kan planlægges på forhånd – og det er nok denne kendsgerning der i den virkelige verden får alt for mange samarbejdsprojekter til at få en for langsom og forkert start, fordi man ikke ser det i øjnene og tværtimod overstyrer og –planlægger.
Løses det på den rette måde betyder collaborative engineering imidlertid at organisationen gennem vidensdeling og læring bliver bedre til noget nyt og måske kan finde frem til den rette løbende udvikling mellem stabilitet og fleksibilitet. Det er dette arbejde bogen kan inspirere til.
Netop fordi tankegangen og metoderne er så aktuelle og relevante og forhåbentlig mange vil sætte sig ind i fremgangsmåden og bruge den i praksis, kunne det være rart, hvis man kunne finde en bedre og måske mere engagerende betegnelse for dem.
Se og hør forfatterne
I stadig større udstrækning lever vi i en multimedieverden. Det kommer nu også potentielle bogkøbere til gode.
På http://www.youtube.com/watch?v=ydQ1SDArraA
kan man se og høre Peter Beyer og Kim Peiter Jørgensen fortælle om ”Samarbejde mellem organisationer”.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.