
En kop kaffe ved siden af Ipad'en, imens du får klaret dagens målinger lige fra dagligstuen. Og så slipper du ovenikøbet også for køreturen frem og tilbage fra sygehuset.
Det lyder jo meget godt. Og sådan ser det ud for mange af landets KOL- og hjertepatienter, som gør brug af en digital løsning, der gør, at de kan slippe for en masse køreture til sygehuset.
På KL's Sundhedskonference holdt Rikke Saltoft Andersen, digitaliseringschef i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen (SUF) i Københavns Kommune, og Louise Nors Hansen, sporleder/projektleder, oplægget "Mere behandling i eget hjem".
Oplæggets omdrejningspunkt var den digitale løsning Telemedicinsk Monitorerings Applikation, omtalt under det mere mundrette navn Telma.
Færre indlæggelser
Telma er en digital løsning, der kort fortalt går ud på, at patienten registreres via sit CPR-nummer på en tablet eller Ipad, og så er patienten i stand til hjemmefra at foretage målinger og registrere dem på tabletten, hvorefter resultaterne direkte bliver sendt til den monitoreringsansvarlige sygeplejerske.
Tilbage i 2023 viste Telma tidlige positive resultater. Dengang testede 11 kommuner og Region Nordjylland tilbuddet og så stort potentiale.
På Danske Regioners hjemmeside kan man se, at resultaterne blandt andet viste: 11 pct. færre indlæggelser, 20 pct. kortere indlæggelser sammenholdt med kontrolgruppe, at 62 pct. oplevede øget kontrol med sygdommen, og at 72 pct. oplevede øget tryghed, og at de mestrede sygdommen bedre.
Løsningen er som nævnt udbredt på bl.a. KOL- og hjertepatienter, men forhåbningen er også, at den kan udvides til flere sygdomme, herunder TelePsyk, som for nu stadig er på tegnebrættet.
Men det kræver, at der bliver lagt flere kræfter i området, påpeger Rikke Saltoft Andersen.
- Vi skal have prioriteret videreudviklingen på dem (digitale løsninger, red.) Der er blevet etableret en national styregruppe for hjemmebehandling, og den skal fastlægge strategiske mål og prioriteringer, siger hun og fortsætter:
- Det er vigtigt at få det op i hastighed, hvis vi skal få de her ting op at køre. Det skal den her gruppe sikre.
Mere om Telma (Telemedicinsk Monitorerings Applikation)
Telma består af en Medarbejderløsning, som tilgås fra klinikerens PC, og en Borgerløsning ,som tilgås via en App på en Ipad/tablet. Formålet med Telma er at udveksle data mellem borgeren og den sundhedsfaglige mhp. at minimere sygdom, forbedre borgerens helbred og gøre borgeren i stand til bedre at kunne tage hånd om egen sygdom.
Telma indeholder en række spørgeskemaer og mulighed for at koble telemedicinsk udstyr til, som kan sende vitale data, såsom iltmålinger og blodtryk direkte til app'en ved hjælp af bluetooth.
Borgerens svar og data kan ses via en webportal af en kliniker, som holder øje med borgerens helbredstilstand.
Borgeren kan følge sin egen udvikling ved hjælp af grafer og tabeller, og kan kommunikere med klinikeren ved hjælp af beskeder og videokonsultationer.
Kilde: Region Nordjylland
Tryghed og ro blandt patienterne
Louise Nors Hansen og Rikke Saltoft Andersen havde medbragt en bid af en video fra et indblik i en ældre KOL-patients liv. Verner, som patienten hedder, gør brug af Telma, og talte i videoen varmt om den digitale løsning.
- Det giver mig en ro, og jeg skal ikke køre på sygehuset for at få taget prøver. Jeg laver mange ting i min fritid, som jeg holder meget af, men det ville jeg ikke have haft, hvis jeg skulle på sygehuset hele tiden, fortalte Verner i videoen.
Mette Hjortebjerg Mikkelsen er vidensansvarlig hjertekarsygeplejerske i Odense Kommune. Hun arbejder til daglig med Tele-Hjerte løsningen, og hun kan nemt genkende Verners fortælling hos de patienter, hun til daglig møder i sit arbejde.
- Borgerne føler sig trygge ved, at vi kigger med og har en tæt kontakt omkring målingerne. Så snart målingerne afviger lidt, så ringer vi til dem (patienterne red.). Det er vores erfaring, at patienterne forholder sig mere til deres sygdom og kender den bedre, fordi de ofte selv skal foretage målingerne og følge med den vej, siger hun og tilføjer, at løsningen faktisk også er behjælpelig med at fastholde patienterne til faste kontroller og medicinsk behandling.
- Vi ser ofte, at hjertepatienter, der har været indlagt på sygehuset, stopper med at tage medicinen, når de kommer hjem, fordi det pludselig går fint nok. Men vi kan se, at de her patienter faktisk holder bedre ved den medicinske behandling, fordi de selv har kontakt med behandlingen på en anden måde.
Flere patienter har delt deres erfaring med den digitale løsning. Flere finder tryghed og ro i at benytte servicen. Foto: Henriette Szocska
Kun for de teknisk velbevandrede borgere?
Da oplægget lakker mod enden, rejser en fra publikum sig op for at stille et spørgsmål. Han er selv tidligere læge og sidder nu i Kræftens Bekæmpelse.
Han stiller panelet spørgsmålet: "Der er meget social ulighed i sundhed. Medfører den her løsning ikke, at det kun er de teknisk velfungerende og mindre syge borgere, som er i stand til at modtage denne hjælp, og så må de svært syge fortsat sejle i deres egen sø?", hvortil Louise Nors Hansen svarer.
- Du kan have ret i, at det (Telma-løsningen red.) tilgodeser de bedre fungerende borgere. Men det er vigtigt at huske på, at vi får mere tid til de svært syge ved at få flere fungerende borgere koblet op på de her løsninger. Det frigiver tid til de andre, som ikke kan benytte de her metoder, siger hun.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.