
En bro over Kattegat vil koste 117,9 mia. kr. at opføre, viser ny rapport fra Vejdirektoratet og Trafik- og Byggestyrelsen. Og den pris er ganske enkelt for høj til, at regeringen vil sætte arbejdet i gang, selv om det ellers rummer interessante perspektiver for Danmark, siger transportminister Hans Chr. Schmidt (V).
- Det er en forbindelse, som vil knytte øst og vest meget sammen, hvis man etablerede den. Men det er også en forbindelse, der koster rigtig mange penge, siger Hans Chr. Schmidt.
Ifølge rapporten vil brugerbetaling ikke være nok til at betale for både driften af broen og afdragene på de lån, der skal optages for at bygge forbindelsen. Hvis forbindelsen skal betales tilbage i løbet af 40 år, ville det kræve, at staten gav et tilskud på i alt 51 mia. kr. i anlægsperioden, fremgår det af rapporten. Det er ikke realistisk i en situation, hvor Danmark lige nu også kæmper med at skulle finansiere Femern-forbindelsen, mener ministeren.
- Selv om der er mange gode ting i projektet, så er det ikke noget, regeringen påtænker at gå videre med nu, siger Hans Chr. Schmidt.
Enighed om at vente
Det var blandt andre Socialdemokraternes Nicolai Wammen, der som daværende borgmester i Aarhus lagde sig i selen for en forbindelse mellem Jylland og Sjælland. Men efter offentliggørelsen af rapporten er partiets transportordfører Rasmus Prehn enig med ministeren i, at tiden ikke er den rigtige til en Kattegatbro.
- Det lyder som et dyrt projekt, og derfor er det godt lige at spise brød til. I en tid, hvor vi har store udfordringer i forhold til Femern-forbindelsen, er det klogt at vente lidt. Men det er langt fra, fordi vi afskriver ideen. For Socialdemokraterne lever Kattegatforbindelsen som en stærk vision, siger Rasmus Prehn, siger han.
Også De Radikale er indstillet på at vente med en beslutning, fordi der ikke vurderes at være trafik nok i 2030 til at betale broen hjem.
Men det kan der være i 2040 eller 2050, og da det vil tage mange år at bygge forbindelsen, bør partierne genoverveje idéen i forbindelse med det næste transportforlig i 2020, mener transportordfører Andreas Steenberg (R).
Kattegattilhængere ærgrer sig
Regeringens vurdering er alt for pessimistisk, lyder det fra Kattegatkomiteen.
- Hvis trafikindtægterne er væsentligt større, som vi mener, de vil være, så er der ikke nogen statslig risiko på 50 mia. kr. De siger selv, at den i best case scenariet er 5 mia. kr. Vi mener, at best case scenariet er væsentligt mere realistisk end basisscenariet, siger komiteens formand Jens Kampmann til Ritzau. Komiteen mener, at rapporten både undervurderer den fremtidige trafik over Kattegat og sætter prisen på en overfart for lavt.
- Man går ud fra, at taksten på kattegatforbindelsen skal være den samme som på Storebælt. Men i realiteten er kattegatforbindelsen det samme som to storebæltsforbindelser, og det taler for, at taksten skal være om ikke den dobbelte, så i hvert fald noget højere, mener formanden.
Han har dog fuld forståelse for, at politikerne lige nu har fokus på den forsinkede og fordyrede Femern-forbindelse, men han så gerne, at man fortsatte forarbejdet med en kattegatforbindelse.
- Det er vigtigt at blive enige om trafikanalyserne, for de er helt afgørende. Vi mener, de er alt for lave, og dem kan man roligt arbejde videre med, siger han.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.