
I Erik Nielsens egen kommune betyder finansieringsmodellen en ekstraudgift på fem mio. kr. i forhold til den model, som Transportministeriet ellers har anbefalet.
Erik Nielsen vil tage pengene direkte fra busdriften i kommunen, og han forventer, at mange landkommuner vil følge efter, når det går op for dem, hvilke økonomiske konsekvenser modellen får.
Den nye model til at finansiere busdriften i de kommende regioner Region Hovedstaden og Region Sjælland er udviklet af HURs ledelse og bryder med det hidtidige princip i den kollektive trafik om, at de bredeste skuldre skal bære de største byrder.
Tidligere betalte amterne sammen med Københavns og Frederiksberg kommuner hele gildet i hovedstadsområdet. Nu skal de små kommuner selv spæde til efter en model, som gør det meget dyrt for kommunerne at have halvfyldte eller tomme busser kørende. For en del af kommunerne i de tæt befolkede områder betyder den nye finansieringsmodel flere penge til busdriften, men i de tyndt befolkede områder kan modellen altså meget vel komme til at betyde væsentlig færre afgange.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.