Der er ikke en enkel forklaring på, at en større del af folkeskoleeleverne har gjort brug af specialundervisning over det seneste årti, viser nye tal fra Undervisningsministeriet.
Et bud på de stigende tal er, at der over årene er kommet en større accept af børn med et handicap. Forældrene har i stigende grad ønsket at hjælpe deres børn og give dem det bedste – også når det kommer til undervisning.
- Stigningen er sket på trods af forskellige tiltag for at sikre, at flere børn kan deltage i folkeskolens almindelige undervisning. Når forældrene ønsker den bedste service, kommer der større pres på specialundervisningsområdet. Noget tyder på, at der gives specialundervisning til elever, der ikke tidligere ville have fået det, siger undervisningsminister Bertel Haarder (V).
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.