
KØBENHAVN: Torsdag aften vedtog et flertal i Borgerrepræsentationen i København et medlemsforslag fra Enhedslisten, De Radikale og SF, der vil søge at få fjernet reklamer for pengespil i den kollektive trafik. Det skriver TV2 Lorry.
Foruden de tre partier bag forslaget stemte også Socialdemokratiet og Alternativet for forslaget, mens Venstre, De Konservative, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Nye Borgerlige stemte imod.
Enhedslistens Frederik W. Kronborg glæder sig over, at et bredt flertal stemte for forslaget, og Københavns Kommune dermed lægger sig på linje med kommunalbestyrelsen på Frederiksberg, der vedtog et lignende forslag i januar. Særligt glæder han sig over det signal, som forslaget sender.
- Det er et kraftigt signal til Movia, om at vi vil tage politisk stilling til, hvordan vi indretter det offentlige rum - også når det kommer til reklamepladserne, siger Frederik W. Kronborg til tv-stationen og forsætter:
- Hvis vi kigger på de sidste ti år, så kan vi se, at antallet af ludomaner er skyhøjt i forhold til tidligere. Når man ser den udvikling, så må man gribe i egen barm og tage ansvar for byrummet. Når vi ved, at reklamerne er med til at skubbe dem, der er i fare for at udvikle ludomani eller forværre det for dem, der er ludomaner, så synes jeg, at vi må løfte ansvaret.
Tal fra Center for Ludomoni viser, at andelen af personer med spilleproblemer steg fra 85.200 i 2005 til 125.000 i 2016.
LA: politikere skal blande sig udenom
På den modsatte side står Liberal Alliances Ole Birk Olesen, der stemte imod forslaget. Han mener nemlig ikke, at politikerne skal blande sig i kommunikationen mellem forbruger og producenter.
- Generelt mener jeg, at det, at folk kan kommunikere om et produkt, er et gode i et samfund. Det er den måde, at Netto kan oplyse om, at mælken en billigere hos dem end hos Fakta. Uanset om det er fødevarer, tøj, elektronik eller spil, vi har med at gøre, så er det et gode, at producenter og forbrugere kan få lov til at kommunikere med hinanden, siger han.
Men bør man ikke forhindre denne her form for reklamer, når nogle kan få et problematisk forbrug og udvikle et misbrug?
- Det mener jeg ikke. Der er mange ting - alkohol, mad og sågar motion - man kan få en afhængighed af, men det er en minoritet. Den minoritet skal vi hjælpe og tage vare om, men det betyder ikke, at vi skal forbyde al kommunikation mellem producenten og de mange forbrugere, der kan holde forbruget på et niveau, der er sundt og hyggeligt, siger han.
- Fordi der er nogle, der spiser for mange chips og bliver alt for tykke, så skal vi ikke bremse, at dem, der producerer chips, kan lave reklamer om chips til dem, der godt kan finde ud af at forbruge chips på en fornuftig måde, siger Ole Birk Olesen.
Flertallets beslutning i den københavnske borgerrepræsentation betyder, at Københavns Kommune nu kommer til at rette henvendelse til Movia, Metroselskabet og DSB med henblik på at få selskaberne til at droppe betting-reklamer i busser, metro og S-tog.
Københavns Kommune er medejer af Movia og Metroselskabet, mens DSB ejes af staten.
sfe
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.