Et nyt nordisk studie viser, at uddannelsessystemet i de nordiske lande har fokus på undervisning i faktuel viden og mekaniske færdigheder som læsning fremfor fokus på en problemorienteret uddannelse og kreativitet. Det skriver Videnskab.dk.
Undersøgelsen skulle vise, at der er mulighed for at reducere frafaldet ved hjælp af nye pædagogiske metoder i bl.a. naturfag og et øget fokus på praktiske og kreative fag som sløjd og musik.
- Når skolerne fokuserer så stærkt på faktuel viden, ja, så hæmmes kreativiteten, siger professor Jarle Sjøvoll fra Nordlands Universitetet i Norge.
Han og hans forskerkolleger fra de andre nordiske lande, Danmark, Island og Sverige, er bl.a. nået frem til deres konklusion ved at tælle, hvor mange timer, der går til de forskellige typer af fag i grundskolen og ungdomsuddannelserne. Og optællingen viser, at fordelingen er skæv.
- Vi har holdt os til systemdata, og har analyseret os frem til hvordan de forskellige fag vægtes i forhold til hinanden. Her har det vist sig at være et gennemgående træk i alle lande, at de kreative fag holdes nede til fordel for undervisning i de mere faktaorienterede fag. Naturfagene presser de æstetiske fag ud, siger Jarle Sjøvoll til Videnskab.dk.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.