En ny beregning lavet af KL viser, at over hver fjerde krone i folkeskolen i 2022 blev brugt på specialklasser og specialskoler. Nærmere betegnet blev 26,3 pct. af folkeskoleudgifterne, svarende til 13,2 mia. kr., brugt på specialområdet. Beregningen er lavet på baggrund af en rapport fra konsulentfirmaet Index 100, der baserer sig på en rundspørge til kommunerne i 2019, oplyser KL.
KL-beregningen bygger på omkostningen pr. elev ud fra 2019-tallene, hvor elevtallet så er brugt til at fremskrive, hvor meget specialområdet fylder i årene efter. Med 26,3 pct. af folkeskoleudgifterne til specialområdet er der tale om en markant stigning siden 2016, hvor området udgjorde 20,5 pct.
- Der er risiko for, at vi gradvis udhuler det almene skoletilbud. Hvis den her udvikling fortsætter, kan vi simpelthen ikke give et tilstrækkeligt skoletilbud til de mange børn, siger direktør og cheføkonom i KL Morten Mandøe til Politiken.
I 2022 var der godt 34.000 børn i specialtilbud svarende til 6,5 pct. af eleverne, der altså kostede over en fjerdedel af folkeskolernes midler.
Ser man på udgifterne pr. elev, så koster en almindelig folkeskoleelev årligt i gennemsnit 75.000 kr., en elev i specialklasse i snit 285.000 kr., og en elev på specialskole 514.000 kr., skriver avisen.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.