Det sker, fordi deres lærer vurderer, at der er psykologiske eller pædagogiske problemer med eleven. Resultaterne skrives ned i journaler. Men for to tredjedele af de undersøgte elever fører indstillingerne fra lærere og forældre ikke til specialundervisning.
Det fremgår af en ny rapport udført af Capacent for Undervisningsministeriet. Undersøgelsen er baseret på en gennemgang af børn født i 1990 i 12 repræsentativt udvalgte kommuner, skriver Politiken.
- Der noget rivende galt, når så mange elever skal have lavet en særskilt journal. Det kan ikke være rigtigt, at hver fjerde skal vurderes for at undersøge, om de kan gå i skolen, siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitet.
Egelund mener, at børnene er kommet i klemme, fordi lærerne vil have støtte til de urolige elever eller vil have dem ud af klasse og til specialundervisning.
Bjarne Nielsen, der formand for Pædagogiske Psykologers Forening peger på, at praksis er meget forskellig fra kommune til kommune. Alt for mange steder er forventningen, at psykologen kan sætte en diagnose på barnet.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.