
Af Knud Abildtrup
AARHUS: - Der er overraskende få kommuner, der udstikker 'operationelle retningslinier', hvor man indirekte kan blande sig i sagsbehandlingen på det sociale område. Det må man godt, svarede indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder (V), da han på KØF 2011 i Aarhus blev spurgt til, hvad kommunerne kan stille op med, at ankesystemet ofte omstøder konkrete kommunale, afgørelser - og at det dermed bliver nærmest umuligt selv at fastsætte et bestemt serviceniveau.
Kalundborg-borgmester Martin Damm (V) eksemplificerede, hvad han opfattede som udtynding af styringsmuligheder, med et forældrepar, der efter en 14 dages betalt ferie i Frankrig med fuld hjælp til et handicappet barn fik afslag til at deltage i en konference i Tyskland: - Må vi ikke foretage et individuelt skøn?
Frit valg på samme hylde
Ministeren svarede, at ligeså vel som alle kommuner har en børne- og ungepolitik, så kan man også vælge - hvilket enkelte kommuner også gør - at lave operationelle retningslinier på det sociale område. Og de retningslinier skal Den sociale Ankestyrelse inddrage i sine afgørelser - dog ikke nødvendigvis rette sig efter.
Martin Damm plæderede også for, at kommunerne får mulighed for at kunne sige 'frit valg på samme hylde' til borgere i det sociale system. Og ikke 'frit valg på alle hylder', som han oplever ankesystemet står for:
- Det gælder f.eks. botilbud, hvor vi er ude for, at en borger ikke var tilfreds med vores tilbud, og Ankestyrelsen så henviste til et tilbud, der var 80 pct. dyrere ... jeg savner, at Ankestyrelsen siger 'frit valg, men det må ikke være dyrere end kommunens'.
Borgernes retskrav
På det punkt slog Bertel Harder fast, at kommunen faktisk kan afslå et bestemt tilbud, hvis det er væsentligt dyrere end det oprindeligt tilbudte:
- Socialministeren har også hørt din bøn og er på vej til at ændre reglerne. Jeg snakker med socialministeren om det.
Alt i alt ønskede Martin Damm, at ankestystemet kun burde tage sig af, om kommunerne har overholdt proceskravene:
- De foretager ofte et decideret overskøn og går nærmest ind og stedplacerer, hvad en borger skal tilbydes. Der kunne måske være nogle mindstekrav, men ellers burde de ikke afgøre det indholdsmæssige.
Haarder slog her - ligesom flere gange i løbet af plenumdebatten - fast, at ankesystemet altså også skal sikre borgerne et vist niveau. Og hvis det kun gjaldt proceskravene kunne man nøjes med ombudsmanden.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.