KALUNDBORG I Kalundborg Kommune har der i de senere år - som i en række af landets øvrige kommuner - været vanskeligheder med at overholde budgetterne
på voksen-specialområdet.
På den baggrund er der iværksat en række initiativer for at nedbringe udgifterne.
Direktionen har endvidere anmodet Kommunernes Landsforenings Konsulentvirksomhed (KLK) om at gennemføre en analyse af området, med henblik på at identificere årsagerne til den kraftige udgiftsvækst og om muligt at anvise yderligere konkrete handlemuligheder. Rapporten fra KL foreligger nu.
Flere borgere med særlige behov i Kalundborg, men mulighed for besparelser KLK vurderer, at udgifterne til voksne med særlige behov pga. befolkningssammensætningen bør være ca. 10 procent højere i Kalundborg Kommune end i andre kommuner.
Samtidig vurderer KLK, at der er et besparelsespotentiale i omegnen af 20 procent, hvis serviceniveau og effektivitet på området bringes på niveau med andre kommuner.
Kritik af budgettering og økonomistyring
KLK forholder sig kritisk til Kommunens budgettering og økonomistyring
KLK konkluderer bl.a.:
- at budgettet ikke afspejler det forventede pris- og aktivitetsniveau, hvorfor der kan
forventes betydelige budgetoverskridelser. - at der ikke er en tilstrækkelig løbende dialog mellem Socialudvalget og Voksenspecialenheden
omkring serviceniveauet på området.
KLK anbefaler:
- at der søges etableret et budget for 2010 og frem, der afspejler de faktisk forventede udgifter på området.
På baggrund af dette kan der herefter stilles konkrete politiske og ledelsesmæssige krav og forventninger til nedbringelse af udgiftsniveauet.
Pres på de socialfaglige medarbejdere
KLK vurderer, at antallet af sager pr. medarbejder på nuværende tidspunkt er højt, og at der formentligt er et betydeligt pres på de socialfaglige medarbejdere i form af et stort sagsantal pr. medarbejder.
KLK anbefaler, at Kalundborg Kommune prioriterer en sagsgennemgang af ældre sager med henblik på revisitation, belysning af sagen og økonomisk vurdering. Det anbefales desuden, at det vurderes, om en midlertidig opnormering af socialfaglige medarbejdere i Voksenspecialenheden
kan medvirke til at få gennemført dette arbejde.
Herudover anbefales det bl.a.:
- at der udarbejdes flere kvalitetsstandarder på området (beskrivelser af det ønskede
serviceniveau) - at det overvejes, hvorledes Voksenspecialenheden kan styrke sin "indkøbsfunktion" i
relation til forhandlinger med eksterne leverandører af opholdssteder. - at der arbejdes med at kommunen beholder handlekommuneforpligtelsen for borgere
i midlertidige botilbud eller alternativt opretter egne tilbud i kommunen.
Enighed om hvad der skal til
Direktionen er langt hen ad vejen enig i anbefalingerne i rapporten. Social-, sundheds- og arbejdsmarkedsdirektør Henrik Hauschildt Juhl fortæller, at en række af forslagene havde kommunen - allerede inden rapporten forelå - sat gang i.
Det drejer sig bl.a. om budgetter baseret på realistiske forventninger til mængder og priser, kvalitetsstandarder, midlertidig opnormering og gennemgang af ældre sager.
Også ros til Kalundborg Kommune
Analysen konkluderer, at det faglige arbejde på området er præget af kvalitet og engagement med respekt for, at borgerne konkret tildeles ydelser, så deres handicap bliver kompenseret og ikke overkompenseres.
Fra 2008 til 2009 er det lykkedes for Kalundborg Kommune at nedbringe de samlede udgifter på området på trods af en stigning i antallet af borgere i foranstaltning.
Det økonomiske beredskab i Voksenspecialenheden er vokset betydeligt, og enheden er i forhold til andre kommuner opdateret med hensyn til økonomi og statistik. KLK har fået
stort set alle de statistiske opgørelser de har bedt om, og langt flere end det normalt er muligt for kommuner at levere.
Det er KLK's vurdering, at der med de udviklede styringsredskaber er et godt grundlag for at danne et systematisk styringsgrundlag for området.
Socialudvalget har fået præsenteret analysens konklusioner og analysen vil nu blive forelagt økonomiudvalget på mødet den 21. april.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.