dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Kandidater lokker med kreativt kampagnemateriale

Flere kandidater finder på alternativt kampagnemateriale til de klassiske flyers med mærkesager.
18. SEP 2025 14.31

Valgkampen er efterhånden i fuld gang, inden danskerne skal stemme til KV25 i november. Det får flere kandidater til at skrue kreativiteten op og forbruget af flyers ned. Samtidig lukker Meta ned for politisk annoncering i oktober, hvilket kan øge politikeres budget til andre former for kampagnemetoder, end der i første omgang var sat af.

Kristine Ammitzbøll-Bille fra De Radikale stiller op i København og er en af dem, der forsøger at nå ud til vælgerne på andre måder end med den klassiske flyer med mærkesager.

"Jeg har alle mulige tiltag, der er lidt anderledes og laver andre typer flyers – fx en flyer med et kort over legepladser i Kbh, som folk kan hænge på opslagstavlen – altså en flyer man faktisk kan bruge til noget i sig selv. Jeg har også en flyer specifikt til cyklister," skriver hun til DK Nyt.

0effec8e-7382-41aa-91b9-6f286e824ba9 

Foto: Kristine Ammitzbøll-Bille

"Jeg deler også Kleenex og Tic Tacs ud. Udover det laver jeg også byvandringer og sæbebobleaktiviteter til børn samt uddeling af sæbebobler," fortsætter hun.

Formålet, fortæller hun, er naturligvis at blive valgt ind, og et greb i det er at forsøge at skabe mest mulig synlighed.

Kaffe og kalendere

En smule længere sydpå i Vallensbæk stiller Ricky Jannik van Overeem op for De Konservative. Han forsøger også at samle stemmer på en ny måde.

Det gør han ved at uddele blomsterfrø, en A4-kalender og en pose med karsefrø.

- Sidst jeg stillede op, fik jeg 2,5 procent af stemmerne. Det betyder, at 97 ud af 100 flyers formentlig er helt nytteløse for mig og dermed rent ressourcespild. Frøene koster godt nok tre gange så meget som en flyer, men jeg deler så også kun en tredjedel så mange ud. For mig giver det meget mere mening, fordi jeg hellere vil skabe noget, folk husker og kan bruge, siger den konservative politiker til Sjællandske Nyheder.

For ham giver det ikke mening at give folk noget, som de alligevel smider i skraldespanden. Ricky Jannik van Overeem ved godt, at hans politiske budskaber får sværere ved at komme ud, men han håber, at folks nysgerrighed gør, at de finder ham online og ser hans arbejde der.

Også den socialdemokratiske borgmester i Aalborg, Lasse Frimand Jensen, har gjort brug af anderledes metoder.

I Aalborg deler hans kampagnefolk nemlig små poser ud til forbipasserende. Poserne indeholder formalet kaffe, som vælgerne kan tage med hjem og bruge i stempelkanden.

IMG_3638 

Foto: Julie Kærgaard Nyrup

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/kandidater-lokker-med-kreativt-kampagnemateriale

GDPR