dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Bent Hansen (S):
- Kattegat-rapport er en ommer

Transportministeren sår med sin kategoriske afvisning af en bro over Kattegat også tvivl om økonomien i Femern-projektet
1. SEP 2008 11.36
KATTEGAT: Formanden for Region Midtjylland, Bent Hansen (S) opfordrer til at løfte blikket og diskutere, hvordan Danmark skal bindes sammen i fremtiden.

På baggrund af en bestilt rapport fra konsulentfirmaet NIRAS har transportminister Carina Christensen (K) været hurtig til at dømme en broforbindelse over Kattegat ude.

- Alt for hurtig, synes formanden for Region Midtjylland, Bent Hansen (S), der lighed med flere fremtrædende trafikforskere mener, at den er gal med forudsætningerne for NIRAS’ regnestykker.

- Den rapport er en ommer. Den er gennemsyret af forkerte tal og sammenligninger. Eksempelvis prissættes Femernforbindelsen uden landanlæg, mens disse udgifter indregnes i Kattegatbroen. Alene det giver en fejl på 20-30 milliarder kroner, siger Bent Hansen.

- Hvis man anvender de samme forudsætninger for de to forbindelser, vil Kattegatbroen i 2020 fragte næsten tre gange så mange biler over som Femern-broen - uden tilnærmelsesvis at have kostet det tredobbelte. Derfor sår transportministeren med sin kategoriske afvisning af en bro over Kattegat også tvivl om økonomien i Femern-projektet, siger Bent Hansen.

Han hæfter sig også ved, at regeringens rapport regner med et såkaldt trafikspring på 15 pct. på en ny Kattegatforbindelse - altså at 15 procent flere pludselig vil vælge at krydse Kattegat, bare fordi broen er kommet - mens den giver 40 procent til Femern-broen.

Til sammenligning ved man, at trafikspringet på Storebælt blev 130 procent, mens det blev 60 procent på Øresund.

Dertil kommer, at Storebæltsforbindelsen siden åbningen har haft en vækst i trafikken på 5 pct., mens Øresund har trukket en årlig vækst på 14 pct.

Ingen vej udenom
På baggrund af regeringens nylige udmeldinger på Kattegatbroen ser Bent Hansen frem til at modtage den rapport, som regionen selv - bakket op af sine 19 kommuner - har bestilt hos Rambøll. Den forventes at ligge klar i oktober og vil ifølge Bent Hansen give et mere fair scenarie.

- Vi skal jo ikke tro, at vi bare kan spare de penge og lade som ingenting. Får vi ikke Kattegatbroen, må vi snakke udvidelse af Storebæltsforbindelsen og måske en ny bro mellem Fyn og Jylland. Vi er nødt til at tage stilling til, hvordan vi binder Danmark bedre sammen, siger Bent Hansen.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/kattegat-rapport-er-en-ommer

GDPR