Den offentlige leder befinder sig i en brydningstid efter kvalitetsreformen i 2007 med store brugerforventninger, politisk centralisering og krav om mere faglighed hos de ansatte. Hvordan skabes der rum til den offentlige leder i dette 'kaotiske hav'? Det var til diskussion på CBS til et debatmøde arrangeret af DJØF og CBS onsdag aften.
Cheføkonom i KL, Jan Olsen, har spillet en central rolle i kvalitetsreformens udformning. Til debatmødet mente han, at kommunalreformen var langt vigtigere end kvalitetsreformen for kommunerne og lederne.
- Det er kommunalreformen, der flytter rundt med milliarder af kroner og betyder noget for borgeren. Det er den, som gør den store forskel. Der sker virkelig noget, når fire kommuner lægger sig sammen også på det personalemæssige område, sagde Jan Olsen.
Mange opgaver er flyttet med kommunalreformen. Store organisationer er slået sammen, ledere og medarbejdere har fået nye jobs, og den offentlige sektor har nu kun to niveauer.
- Det har betydet meget, at der kun er to niveauer. Behovet for samarbejde i kommunerne er vokset, fordi amterne er væk. Det stiller krav til kommunerne om at løse disse opgaver, så man kan sikre borgerne en ordentlig kvalitet på velfærdsområdet.
Kvalitetsreformen er sløret
Kvalitetsreformen rykker ikke meget ifølge Jan Olsen, der slog fast, at der er to sider af kvalitetsreformen - den praktiske virkelighed og mediernes virkelighed. Medierne har ifølge ham et entydigt fokus på enkeltsager - negative sager i institutionerne eller positive a la Frederiksberg-plejehjemmet Lotte.
I 2008 var der omkring 18 mia. kr. til anlægsinvesteringer, i 2009 var der 15 mia. kr. og over de næste 10 år er der afsat 22 mia. kr. – småbeløb set i forhold til kommunalreformens omvæltninger. Det var i hans øjne ikke kvalitetsreformen, der sætter dagsordenen – heller ikke i forhold til ledelse.
Det fælleskommunale projekt med 18 indsatsområder betegnede Jan Olsen som en ’græsrodsbevægelse’ , hvor der er fokus på ledelse, dokumentation, styring, kvalitet i kerneydelserne og forenkling.
- Ledelse er en afgørende faktor, men tro ikke, det kan erstatte dokumentation. Man kan ikke bare slippe det hele løs.
Det vigtigste tema i forhold til leveringen af kerneydelser mente han er forholdet mellem politisk styring og institutionerne.
- Der skal forenkles, og der skal dokumenteres på skoler i daginstitutioner osv., så man kan måle kvaliteten. Ophører det, er det kommunernes endeligt, sagde Jan Olsen.
To skoler står over for hinanden
To skoler står skarpt over for hinanden. På den ene side den økonomiske approach med finansministeren, der tænker kommunalt, og den fagprofessionelle approach i sektorministerierne, der tror, den kan styre institutionerne uden om politikerne.
- Den og statsministeren ved ikke meget om kommuner, og i deres selvforståelse tror de, at den kommunale forvaltning er deres – at den er styret af regler. Og den form for centralistisk styret approach kan tage meget af engagementet og energien fra lederne og medarbejderne i kommunerne, sagde Jan Olsen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.