Det er konklusionen på et netværkssamarbejde mellem KL og syv kommuner, hvor man har set på, hvordan kommunerne kan tackle udfordringerne med at styre specialundervisningen.
Baggrunden er, at udgifter, ventelister og henvisninger til specialundervisning stiger - og kommunerne oplever, at udgifterne til specialundervisning presser budgetterne på området. Samtidig skal alle børn have et udbytte af deres undervisning, der efterfølgende gør dem i stand til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Det skriver KL.
Netværkssamarbejdet har vist, at blandt de elementer, som påvirker, om specialundervisningen bliver en succes, er holdninger, visitation, kompetencer, ledelse, samarbejde på tværs af sektorerne og incitamentsstyring.
Dette beskrives i publikationen 'Brug paletten', der offentliggøres ved en konference om specialundervisning, som KL afholder tirsdag i Odense. På konferencen vil der være oplæg af forskere og temamøder med kommunale eksempler, der sætter fokus på at hjælpe kommunerne med at styre og lykkes med specialundervisningen.
Publikationen, 'Brug paletten', giver et overblik over de elementer, som kommunerne bør have fokus på i forhold til specialundervisningsområdet. Publikationen er suppleret med en række konkrete eksempler/erfaringer fra de syv kommuner, som også findes på www.kl.dk/spc
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.