Ifølge eksperter kan reglerne opfattes som opfordringer til lovbrud. Line Barfod rejser nu sagen i Folketinget:
- KLs gyldne regler er åbenlyst et forsøg på at få kommunerne til at sætte økonomien før hensynet til barnets tarv. De regler burde kaldes usle i stedet for gyldne. Det er et usselt samfund, når banker forgyldes, og der samtidig skæres ned på udsatte børn.
- I går gjorde regeringens ungdomskommission det klart, at forebyggende indsats er det bedste middel mod ungdomskriminalitet. Men samtidig holder regeringen kommunerne i så stramme økonomiske tøjler, at de ikke kan give den optimale støtte til udsatte børn og unge.
- At spare på indsatsen for udsatte børn og unge er både socialt og økonomisk en dårlig forretning. For prisen for at lade stå til, kommer samfundet til at betale senere.
Line Barfod stiller følgende spørgsmål til ministeren:
1. Vil ministeren præcisere overfor kommunerne, at udgifter til udsatte børn er lovbundne udgifter og skal afholdes også selvom alt hvad der er afsat i årets budget er brugt allerede i oktober; så hvis et barn har behov for en anbringelse i november, så skal barnet anbringes uanset kommunens økonomi?
2. Er ministeren enig i KLs regel nr. 3: 'Bevillinger på børn og unge området er bindende og ikke vejledende - præcis som på alle andre områder', eller mener ministeren at loven fastslår, at barnets behov er det afgørende?
3. Vil ministeren arbejde for at kommunerne får tilført flere penge, så de får økonomisk mulighed for at sikre de tiltag overfor udsatte børn, der er de bedste for børnene - også på langt sigt, frem for at føle sig presset til at vælge de tiltag der på kort sigt er billigst?
4. Er ministeren enig med regeringens ungdomskommission i, at der bør satses langt mere på forebyggelse i forhold til ungdomskriminalitet og at der skal afsættes økonomiske ressourcer til at denne forebyggelse kan finde sted?
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.