Sæt konteksten, og lav en klar forventningsafstemning. Skab åbenhed i forhandlingsrummet. Og sørg for, at dialogen er respektfuld og ligeværdig.
Sådan lyder en række af de principper, som skal sikre en bedre dialog, når plejefamilier og kommuner skal forhandle honorar.
Principperne, som KL netop har offentliggjort, er udarbejdet i tæt samarbejde med Børne- og Socialministeriet, Socialpædagogerne, Plejefamiliernes Landsforening og en række kommunale repræsentanter og plejefamilier.
KL’s formand Jacob Bundsgaard (S) håber, at alle parter vil tage principperne til sig.
- Alt for ofte høres om konflikter og dårlig kommunikation mellem kommuner og plejefamilier. En god dialog og gensidig forståelse mellem kommune og plejefamilie er fuldstændig afgørende for, at plejefamilien kan give den nødvendige tryghed og støtte til barnet, siger Jacob Bundsgaard.
Tydelighed, ordentlighed og respektfuld dialog
Principperne for god forhandlingsadfærd på plejefamilieområdet fokuserer blandt andet på vigtigheden af at være tydelig om forhandlingsprocessen. En tydelig dagsorden, viden om hvem der deltager på mødet, og hvornår der følges op, er med til at skabe en åben og forudsigelig proces.
Også ordentlighed i forhandlingsrummet er i fokus. En ordentlig forberedelse sikrer, at forhandlingen baserer sig på et fagligt vidensgrundlag om barnets støttebehov og målet for anbringelsen.
Derudover går et af principperne på at skabe en respektfuld og ligeværdig dialog mellem parterne. Det er afgørende, at begge parter er lydhøre og anerkendende overfor hinanden, og at de gør deres bedste for at forstå hinandens ståsted.
MG
Principper for god adfærd - læs her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.